Computer op 230 volt aangesloten wat valt er nog te redden?

Mijn computer is dus kapot gegaan door het veel hogere voltage van 230volt. Wat moet ik nu vervangen of kan hij regelrecht de prullenbak in?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Hardware
1.2K
Reddie
11 jaar geleden
230 is het normale voltage van het lichtnet. Daar gaat niets van kapot, tenzij je het op de batterijingang aansluit.
Ga met je computer naar de leverancier om hem te laten repareren.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De VS heeft waarschijnlijk het knopje op de voeding verschoven naar 280 o.i.d.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Had je een amerikaanse met een switch en ben je vergeten om die om te zetten naar 230 terwijl hij nog op 110 stond?

Het beste antwoord

Ehm, de normale spanning van het lichtnet is 230 volt zoals al gezegd is. Op sommige voedingen zit een schakelaar waarbij tussen 115 en 230 volt kan worden geschakeld. Het klinkt alsof je de schakelaar op 115 hebt gezet, en hem vervolgens in het stopcontact hebt gedaan. Dan gaat het niet goedkomen.

De schade is nu afhankelijk van de kwaliteit van de voeding. Als het een fatsoenlijk exemplaar was is alleen de voeding zelf gesneuveld, maar zijn de overige onderdelen intact. Het is ook mogelijk dat de rest van de onderdelen ook kapot zijn. In mijn ervaring zijn goede voedingen heel effectief in het beschermen van de componenten, hopen dat je geluk hebt dus.

De volgende stap is nu: andere voeding inbouwen en testen of de rest van de onderdelen nog werken. Als je niet weet hoe dit moet of het niet kunt dan moet je even naar de pc zaak. Ze zullen dan een andere voeding voor je proberen. De kosten van een nieuwe voeding zijn niet zo hoog. Afhankelijk van je pc (het vereiste vermogen) moet je denken aan een bedrag tussen de 30 en de 70 euro. Hier komt dan arbeidsloon bovenop. Als het alleen de voeding is moeten ze het met een kwartiertje wel redelijk voor elkaar kunnen hebben.

Als de rest ook is gesneuveld zal het wel een nieuwe pc worden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

In principe zou alleen je voeding kapot moeten zijn alles daarna zou beschermd moeten zijn door zekeringen