Waar zitten de transistors die nou echt het werk doen in een computer?

Wat ik er nu van snap:
Je hebt een input (laat ik zeggen 3 + 2 (in binaire code dan)), deze input gaat vanaf het toetsenbord naar de processor, de processor stuurt deze informatie dan naar de RAM waar ook het programma zelf op is geladen.
Dan zal het programma opdracht aan iets moeten geven om 2 bij 3 op te tellen, dit gaat met behulp van poorten (die uit transistors bestaan). Waar zitten deze poorten in de PC? In de processor? Op het RAM? En maakt het ook nog uit of het een rekenkundige bewerking is of dat het misschien iets anders is zoals een "if-controle"

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Hardware
1.4K

Het beste antwoord

Die transistors die zitten in je processor. Je weet wel, dat blokje met die ventilator erop.
Voorbeeldje: als je een Intel I7 processor in je PC hebt, dan heb je meteen 731 miljoen transistors, want die zitten in dat blokje. En dat is geen schrijffout.
escape
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Klopte de rest wat ik heb getypt?
escape
12 jaar geleden
Nou ja, de "poorten" zitten dus in PC. Een rekenkundige bewerking wordt door een schil van een hogere programmeertaal uiteindelijk vertaald naar instructies voor je CPU, die snel met nulletjes en eentjes kan rekenen.
Je geheugen is daarvoor niet echt interessant, behalve dat de software en tabellen daar kan worden gestald.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedankt, dat was wat ik nodig had!

Andere antwoorden (3)

De meeste verwerkingen in je computer worden gedaan door de CPU (Central Processor Unit). Alle bewerkingen worden in het RAM geheugen uitgevoerd. De input gaat trouwens niet rechtstreeks van I/O devices naar de processor maar worden eerst door een zgn. DMA-controller (Direct Memory Access) in het RAM geplaatst. De eigenlijke uitvoering van een instructie van een programma (wat net als gegevens in het RAM kan staan, maar ook in bijvoorbeeld ROM) wordt gedaan door het eigenlijke brein, de zgn. ALU (Arithmetic Logic Unit). Dit is een onderdeel van de CPU-chip. Daar zitten dus alle (miljoenen) transistors die het eigenlijke werk doen, zoals je vroeg. Hij doet de berekeningen en voert beslissingen uit aan de hand van registers (dat zijn hele snelle kleine stukjes geheugen in de CPU). Een ander onderdeel van de CPU is bijvoorbeeld de PC (program counter) die het programma in het RAM 'afloopt' en de instructies 1 voor 1 aan de ALU aanbiedt, die ze dan uitvoert.
Deze architectuur is in de jaren 50 uitgevonden door de amerikaan John von Neumann, die dus eigenlijk de uitvinder van het programmeren was. Daarvóór bestonden er al wel computers, maar die kon je niet programmeren. Jaja, vertel nog eens opa...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Haha. Klopt dit verhaal. Komt ineens weer veel bovendrijven van mijn TCK opleiding.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Begin klopte. Het einde is samengebald. De architectuur is in de jaren 40 ontstaan. In de jaren 50 ging men over op stored program, en het programmeren bestond al heel lang: programmeerbare weefgetouwen.
Maar verder een goed verhaal.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Misschien wat off-topic maar de manier waarop onze computers werken (instructies uit het geheugen halen en die door de processor laten verwerken) wordt nog steeds de von-neumann architectuur genoemd. Het was een heel andere kijk op programmeren dan bijvoorbeeld weefgetouwen.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Von_Neumann-architectuur
en misschien voor de vraagsteller leuk:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Von_Neumann-cyclus
De ALU doet het rekenwerk in een computer.
Een ALU is een soort state machine die afhankelijk van de instructie(bijvoorbeeld tel deze getallen op) een actie uitvoert.
In de ALU zitten logische schakelingen die die acties kunnen uitvoeren. Een adder is een logische schakeling die getallen optelt. De adder bestaat uit logische poortjes. Die poortjes kun je bouwen met transistors.

Zo zie je dat er in een computer heel veel lagen zitten aan functionaliteit. Dan komt daarop nog een aantal lagen software.

In de bronnen kun je zien hoe je een adder bouwt en hoe je logische poortjes bouwt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In de afbeelding staat een plaatje van een transistor in een 22nm processor. (Hij is wel wat vergroot...)