Wat moet ik doen als ik een nieuw moederbord koop?

Ik heb al een behuizing, een videokaart,RAM geheugen, cd/DVD drives en een harde schijf. Dus ik denk dat ik alleen nog het moederbord en de processor moet hebben. Of moet ik ook nieuwe coolers kopen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Hardware

Het beste antwoord

Zolang je videokaart voorzien is van de juiste interface tegenwoordig pci-e is dat ok. Geheugen moet natuurlijk van het type DDR3 zijn wil dat op een hedendaags moederbord passen. CD/DVD/HD drives moeten voorzien zijn vd sata interface aangezien het niet meer voor de hand ligt dat een moederbord nog IDE/Pata poortjes heeft.

Als de onderdelen die je noemt voldoen aan de bovenstaande eisen heb je idd alleen nog een mobo + cpu (boxed) nodig.

Notes.
- Losse after market cpu koeler is het overwegen zeker waard. Zelfs de voordelige van rond de 20€ doen het vaak stukken beter dan de standaard meegeleverde koelers. Misschien dat ivy bridge met waterkoelers de uitzondering is, hoewel ik niet weet of dat nog steeds ook echt door gaat dat die met waterkoelertje geleverd worden.
- Als je een erg oude kast hebt is het wellicht niet zo best gesteld met de airflow. Voor hedendaagse hardware mag je wel stellen dat je minimaal twee 120mm fans in je systeem moet hebben (1x intake + 1x outtake).
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

bij een cpu zit tegenwoordig meestal geen koeling standaard erbij.
dus ja die moet je er bij kopen
capthavoc
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
haha noem is een cpu zonder cooler? van intel hebben ze allemaal de standaard cooler en van amd volgens mij ook.
capthavoc
11 jaar geleden
vaak verkopen ze wel combi mobo met cooler maar die is meestal heel erg standaard dus tja ik zie die cooler erbij als reserve
maar losse cpu worden toch meestal apart verkocht
In het rijtje wat je opnoemt mis je een psu (voeding),

daarbij heb je alleen nog een mobo+processor nodig,
als je tips wild over welk moederbord slim is om te nemen kan je het best de namen van het geheugen/videokaart/harddisk erbijzetten zodat we kunnen meedenken.