Horen zwarte balken bij een breedbeeldmonitor nog steeds te bestaan?

Even een vrij grote lekenvraag die ik om die reden kort hou.

Ik heb een 24' breedbeeld LCD monitor voor mijn computer op mijn kamer. Klopt het dat je bij dergelijke breedbeeld monitoren nog steeds zwarte balken hebt bij fullscreen filmpjes op youtube (ook vol op HD) en (dvd)films? Of staat mijn beeldschermresolutie verkeerd ingesteld?
Het gaat om deze monitor:

http://www.dell.com/us/en/dfo/peripherals/monitor_e248wfp/pd.aspx?refid=monitor_e248wfp&s=dfo

De fabrieksresolutie is 1920 x 1200. Moet ik de monitor dan op die instelling staan om die zwarte balken weg te krijgen of mag ik de resolutie ook op 1600 x 1200 zetten?

http://reviews.dell.com/2341/320-6
095/reviews.htm

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Hardware

Het beste antwoord

Je moet de monitor eigenlijk altijd op de fabrieksresolutie zetten, anders gebruik je niet 't potentieel - ongeacht wat je op je scherm wilt hebben.

Bij _alles_ wat een andere beeldverhouding heeft dan 1920/1200, _moet_ je zwarte balken krijgen als je _geen_ vervorming van 't beeld wilt (en natuurlijk ook als je er _geen_ stuk af wilt snijden van de boven/onderkant of linker/rechterzijkant).

Iets anders gezegd: het is simpelweg 100% onmogelijk om een film met een andere beeldverhouding dan 1920/1200 op jouw scherm onvervormed te tonen zonder zwarte balken.

Vele mensen ergeren zich er aan dat een TV of een monitor zwarte balken geeft, en rekken bijv. 't beeld kunstmatig uit. Dat ziet er echter totaal niet uit. Geef mij maar zwarte balken, als 't een andere beeldverhouding betreft.

Wat trouwens ook voorkomt: dat 't aangeboden filmmateriaal zelf al vervormd wordt aangeboden! Dat is natuurlijk helemaal kolder (een fout van YouTube of van de uploader). In dat geval _moet_ je juist de beeldverhouding aanpassen om beeld te krijgen die _niet_ vervormd is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Ha, die Atlantyze;

Ja, dat kan. Breedbeeldformaat is immers 16:9 en veel bicoopfilms zijn in 21:9 opgenomen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb dan welliswaar maar een 20 inch scherm. Maar ik kan het met 1 klik doorschakelen naar 21:9 formaat...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Die Philips TV heb ik inderdaad niet... Maar probeerde het even uit na het lezen van de vraag en kon ergens op klikken om door te schakelen naar 21:9... Maar ik heb geen zwarte balken. Full screen is bij mij ook full screen...
HD breedbeeld is 1920 x 1080. Wanneer je monitor niet op die resolutie staat, zul je dus zwarte balken hebben.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat ligt er volgens mij aan hoe je instellingen staan. Als je op 1280x 768 speelt kan ie het beeld aardig vullen (1280x800 is ook een redelijk standaard formaat voor de wat kleinere breedbeeldschermen). Anders kan je volgens mij instellen dat het beeld wordt uitgerekt om het scherm te vullen, of je krijgt zwarte balken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
die films zijn in het beeldformaat 21:9 ipv 16:9. 21:9 is het bioscoop formaat waar films mee opgenomen worden.