Zijn de bestanden op deze harde schijf nog te redden ?

Het gaat hier om mijn eigen laptop, die het sinds gisteren niet meer doet, na een behoorlijke val.

De scherm heeft overleefd maar de harde schijf lijkt het te hebben begeven.
Althans, dat denk ik.

De laptop gaat nog aan maar loopt vast zodra het Windows logo verschijnt en systeemherstel heeft al helemaal geen zin.

Verder heb ik de laptop op 2 manieren proberen te herinstalleren: 1x via een originele Windows 7 DVD en 1x via een usb-boot.

Bij beide opties loopt de installatie vast zodra de taalkeuze voor de installatie heb geselecteerd.

Weet iemand precies hoe ik dit kan oplossen ?

Alvast bedankt.

A.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Hardware
1.6K

Antwoorden (4)

je harde schijf uit je laptop zien te krijgen en in een docking station aansluiten op een andere laptop of pc, dan kun je meestal nog wel de harde schijf benaderen en je bestanden veilig stellen.

Bij veel laptops is het mogelijk om je windows 7 op een usb stick of externe schijf via usb te installeren, wel heb je dan 16 GB vrije ruimte nodig, dus een behoorlijke stick. Probeer dat eens, als dat wel lukt dan is de rest van je laptop niet kapot, alleen de harde schijf of de controller daarvoor, dan is de schade nog te overzien.

succes ermee.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ Dit test-kunstje is nog makkelijker met een linux (ubuntu) installatieschijf/sd/usb te doen.
Als het windows logo verschijnt is je harddisk zeer waarschijnlijk nog in orde.
Om je bestanden te redden moet je zeker geen systeemherstel of herinstallatie doen, dan gaan je bestanden vrijwel zeker verloren!
Download een ubuntu installatie, op CD/DVD of SD en start daar de computer mee op. Dan is er een redelijke kans dat je alles nog zult kunnen redden.
Daarna windows opnieuw installeren door eerst de schijf de formatteren (eventueel partitioneren) en voila.

Als je schijf toch beschadigd is, kan een tool als testdisk misschien nog het een en ander redden.

Het formatteren kan, als er beschadigingen op de schijf zitten erg lang duren.

Als laatste: een nieuwe harddisk is niet heel erg duur, dus de laptop is zeker nog te redden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
bamibal
12 jaar geleden
Een exemplaar van Hiren's Boot CD is nog makkelijker. Daar staat alle rescue-software al op!
Allereerst...doe niets met je harde schijf. Zet alles uit. Informeer eerst naar mogelijkheden, onmogelijkheden en kosten.
Als je daarna besluit om het zelf te proberen, bijvoorbeeld omdat via een data-recoverybedrijf eea te duur wordt, dan ben je nog vroeg genoeg.
Hoe meer je echter met je schijf doet, hoe groter de kans op onherstelbare beschadigingen.

Wij hebben specialistische apparatuur, waarmee we schijven bijvoorbeeld achterstevoren kunnen lezen en slechte stukken over kunnen slaan. Op die manier kunnen we zo veel mogelijk data van je schijf halen, voordat we gaan beginnen aan de slechte stukken, waarbij de schijf verder beschadigd zal raken.

De kosten vallen, omdat wij niet perse via een cleanroom werken, ten opzichte van andere bedrijven vaak mee.

Dus: Doe niets tot dat je zeker weet dat je het niet via een data recovery bedrijf wilt doen.
Als je het daarna zelf gaat proberen, probeer dan de schijf aan een andere computer aan te sluiten en middels de diverse data-recovery programma's die er zijn je data te recoveren.

Succes en sterkte, want data-verlies is altijd vervelend!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een docking station is een zeer goed idee, heb je het geld niet brand dan een Ubuntu live cd start deze op dan kan je in Linux zelf de hardeschijf benaderen en alles wat erop staat backuppen naar een andere externe USB schijf of USB stck.

Veel succes in ieder geval! :-)

Toegevoegd na 3 minuten:
Meestal als de hardeschijf wel boot tot aan de Windows logo heb je nog 47% kans een backup van je bestanden te maken...