Wat is een goede computer voor een grafisch ontwerper?

Wat is een goede pc voor een grafisch ontwerper?

aan welke onderdelen etc... moet ik hier aan denken ?

en welke behuizing?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Hardware
4K

Antwoorden (5)

Ik zou even gaan kijken naar een iMac.
Ik weet niet wat je precies zoekt. Maar even naar een Apple store en je voor laten lichten. Deze medewerkers weten precies wat je nodig hebt voor het werk wat je gaat doen.

Toegevoegd na 2 minuten:
Apple is bijna synoniem voor grafisch gebruik. Het is wel een stuk duurder dan een MS machine, maar voor grafische doeleinden heb je meer aan een Mac. Ik denk dat de mensen die met Mac werken en mensen die een grafisch beroep uitoefenen dit ook zullen bevestigen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Van mensen uit de grafische ontwerpwereld heb ik begrepen dat Apple daar het meest geschikt voor is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Apple is ideaal voor een grafisch ontwerper. Met Adobe InDesign kan je praktisch alles. Gewoon voor een Apple gaan dus!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik voel me soms een beetje 'roepende in de woestijn' maar ik ga het weer proberen.

Het beeld van de Mac als grafisch platform is een verouderd beeld. Vroeger ging dit zonder meer op omdat Apple computers stabieler waren en vaak beter presteerde door de power pc processoren die men destijds gebruikte. Daarnaast gebruikt Apple maar een beperkte hoeveelheid verschillende hardware waardoor het gemakkelijk was om de beeldschermen en printers goed te calibreren. Oftewel, de kleuren die je op je scherm zag verschenen ook uit je printer.

Dat was toen. Inmiddels is de pc niet aantoonbaar minder stabiel. Windows 7 is een zeer geschikt besturingssysteem. Ook het calibratieverhaal is verleden tijd. Ook Apple gebruikt tegenwordig dezelfde hardware als de pc.

Wat hoeveelheden software betreft staan de pc en de mac min of meer gelijk. Sterker nog, tot voor kort had de pc een duidelijke streep voor op de mac omdat Adobe met het Photoshop CS4 pakket nog geen 64 bit ondersteuning had gegeven op de mac, maar wel op de pc. Resultaat was dat de pc versie aanzienlijk sneller was. Dit voordeel is inmiddels opgeheven.

Wat kunnen we 'onder de streep' zeggen van beide systemen?

*Ze zijn allebei stabiel.
*Ze zijn grofweg even snel.
*De pc is gemakkelijker uit te bereiden (upgraden).
*Dezelfde hardware is voor de pc aanzienlijk goedkoper.
*'Men' is doorgaans van mening dat alle Apple producten zeer aantrekkelijk vormgegeven zijn, dit is in veel gevallen bij de pc minder.
*Beide hebben een goed besturingssysteem, maar het werkt wezelijk anders.

Het komt vooral neer op per. voorkeur. Stel jezelf de vragen:
*Wat is mijn budget?
*Is het ontwerp van het apparaat belangrijk?
*Wil ik gaan upgraden in de nabije toekomst?
*Welk besturingssysteem werkt het prettigst?

Nog een opmerking: Ik probeer niet Apple in diskrediet te brengen, ik denk aleen dat je je niet moet beperken tot een fractie van de mogelijkheden omdat 'men' het zegt. Probeer beide systemen, geef alles een kans. Je doet anders jezelf tekort.

Ook komt meestal de volgende vraag boven drijven: Waarom blijven dan zoveel mensen volhouden dat Apple het beste is voor grafisch ontwerp? Mijn ervaring is dat de meeste mensen in de grafische wereld vooral creatief zjin aangelegd en weinig technische affiniteit hebben. Hierdoor is 'men' niet bekend met de recente ontwikkelingen en wordt voortgeborduurd op oude informatie die ooit opging.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je computer is hier van ondergeschikt belang.
Veel belangrijker is je beeldscherm.
Je wilt dat de kleuren zoals je die op je beeldscherm ziet ook zo op bijvoorbeeld een foto of op drukwerk komt.
(afhankelijk wat voor soort grafisch ontwerp je doet natuurlijk). Je grafische kaart hoeft niet eens snel te zijn.
Zorg ervoor dat je een beeldscherm heb waar kleurenprofielen verkrijgbaar voor zijn. Een andere oplossing is om zelf een kleurenprofiel te maken dmv calibratie hulpmiddelen.

Nu komen we op de (I) Mac: dit gaat makkelijker omdat apple zijn beeldschermen al helemaal 'af' leveren.
Niks oude opvatting, je koopt nl. een totaalpakket zodat je niet alsnog hoeft te rommelen om alles te 'matchen'. Dit scheelt gewoon een hoop.