Hoe kun je het beste je reserve schijf up to date houden?

Om te voorkomen dat ik alles kwijt raak van mijn externe HD, heb ik een 2e HD gekocht.
Hoe kan ik het beste te werk gaan bij het updaten van HD1 naar HD2?
Want op HD2 staat al heel veel wat op HD1 ook staat.
Bij het copieëren komt er de melding bestand X bestaat al.
Wilt u dit vervangen? Keuze: ja, ja op alles en nee.
Maar GEEN "nee op alles". Terwijl dat juist de functie zou zijn die ik nodig heb.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Hardware
1.2K

Het beste antwoord

Ik kan je twee goeie freeware backup programma’s aanraden: Idlebackup en SyncBack. Zie de links.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Ik gebruik een FTP programma waarmee je kunt synchroniseren tussen twee schijven en/of mappen.
Dan heb je ook de keuze om ouder bestanden te overschrijven.
FTP programma dat ik gebruik is total commander.
http://www.totalcmd.net/
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vanaf Vista heeft Windows zelf een functie op te back-uppen. Deze kan ook automatisch een back-up maken.

Als je niet back-upt maar bepaalde mappen up to date wil houden kan ik SyncToy aanraden. Je kunt hiermee folderparen maken en vervolgens met één druk op de knop synchroniseren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je enkel in 1 richting kopieert, kun je dit ook met een DOS commando xcopy of robocopy.
xcopy "c:\data\*.*" "e:\data" /s /e /c /d /y

zo worden enkel de nieuwe bestanden gekopieerd. Maak je er een batchfile van, kun je deze ook automatisch (gescheduled) uitvoeren.

In windows zit ook gewoon een backup-task, maar dan staan je bestanden in een backup-file en niet los/direct beschikbaar.

Met robocopy heb je veel meer opties en kopieert hij ook na een afgebroken copy verder waar hij gebleven was.

Wat nog handiger is, is het spiegelen van de harde schijf (RAID1). Zo staat alles van de ene schijf 1 op 1 op de andere schijf (werkt veelal via eSATA)