Welke instellingen kan ik nog veranderen op mijn router?

Hallo

Ik heb sinds een aantal maanden een probleem met mijn router.
Nadat mijn oude Sitecom router kuren begon te vertonen, heb ik na een grondige research op internet de volgende router aangeschaft:

- TPLINK 1043ND

Ik heb over deze router alleen maar goede recensies gelezen, en hij kwam zelfs beter uit de test dan de Linksys E2000.

Deze router is op moment van spreken 5 maanden oud. 3 maanden heeft de router keurig gewerkt, maar de laatste 2 maanden begint de router kuren te vertonen, terwijl er niets is veranderd aan de situatie waarin de router zich bevond.

De router verliest elke twee dagen zo'n signaal, hiermee bedoel ik dat ik met de iPad, iPod, en de laptops niet meer kan verbinden met de router, hij word niet meer gedetecteerd.

als ik dan de router eventjes uit en aan zet ( dus geen reset ), dan werkt hij weer.

Maar 2 dagen later doet het zelfde probleem zich opnieuw voor.

- SSID veranderd
- Positie van de router veranderd (hing in meterkast, nu in woonkamer)
- Type beveiliging van router veranderd. (huidig: WPA-PSK-AES)
- Elk kanaal van de router geprobeerd ( Met Vistumbler getest welk kanaal niet voorkwam in de omgeving)
- De verschillende output modes (802.11b/g/n) getest
- Primaire DNS server ingesteld, wat tevens niets uithaalde.
- Firmware Geupgraded.
- Meerdere malen gerest/gereboot etc.
- Kabel tussen modem en router vervangen.

niets werkt, wat kan ik nog doen?"

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Hardware

Antwoorden (1)

Zo te zien heb je al veel geprobeerd. Het enige wat je zou kunnen doen is kijken hoe de status is als je via het draadloze gedeelte geen contact meer hebt met je router. Je moet dan even een draad tussen je PC en router hangen en dan kan je vast nog wel zien hoe de interne status van de router is.
Wat ik me nog kan voorstellen is dat je de leasetijd verhoogt. Dat is de tijd gedurende welke een aangesloten apparaat (laptop, iPad, iPhone, Androïd) zijn gekregen IP-adres mag gebruiken, en waarna het ververst moet worden. Je kan de leasetijd rustig op oneindig of zoiets zetten.
Daarnaast moet je even kijken of je router wel voldoende apparaten tegelijkertijd aankan met het IP-adres bereik (range) wat je uitzet. Dus als je ergens gezegd hebt dat je de range 10-20 mag gebruiken, dan heb je plaats voor 11 apparaten (10 & 20 zelf tellen ook mee). Als je dan het 12e apparaat tegelijkertijd aansluit, dan raakt het misschien in de war! En met al die laptops, smartphones & iPads zit je al snel aan deze grens.
Opmerking: DNS veranderen lijkt me niet handig, die krijg je van je provider, dus hoef je niet in te stellen.