Maakt het, bij het vervangen van een interne harde schijf, uit met welke harde schijf je de oude harde schijf vervangt?

Ik heb namelijk een hele oude computer met een harde schijf uit 2002. (Type: WD200BB; 20GB)

De harde schijf is nu kapot en ik zou toch al wat extra geheugen bij willen hebben. Maakt het uit van welk type de "nieuwe" harde schijf is?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Hardware

Antwoorden (3)

Nou en of. Niet alleen de BIOS kan z'n beperkingen hebben, maar ook het OS zelf.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Waar zou ik dan op moeten letten als ik een nieuwe HD ga kopen?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als richtlijn zal vervanging van je 20Gb harddisk door een nieuwe van 20 (of 40Gb) geen probleem geven.
Maar die zijn als nieuw al moeilijk te krijgen. Tweede hands heb je méér kans.
Wil je een hogere opslagruimte, noteer dan, als je er geen verstand van hebt, je BIOS-versie en je operating systeem bv. Windows XP 32-bit (als voorbeeld) en neem als het kan je harddisk vast mee.
Gaat het je zuiver om extra opslagruimte (en functioneert je oude harddisk nog goed), koop dan een externe schijf. Toevallig is er net een in de aanbieding bij ALDI van 1,5Tb voor nog geen €100
capthavoc
12 jaar geleden
hij moet gewoon IDE zijn das alles waar je op moet letten bj de koop
en ja formateer op ntfs en niet op fat32 op een 20 gig schijfje zal dat niet zoveel uitmaken
maar groter dan 40 gig altijd op ntfs formateren
Afhankelijk van de beturingssysteem EN de aansluitings mogelijkheden; IDE of Sata. Wat het besturingssysteem betreft, informeer even bij de computerwinkel. Wat de aansluiting betreft, kijk even waarmee hij nu is aangesloten: een brede plate kabel of een dun rood kabeltje. De laatste is sata en een stuk sneller dan IDE
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb dus een IDE aansluiting. En wat zou ik dan moeten vragen bij de computerwinkel? Ben namelijk nieuw op dit gebied..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De maximale grote die je besturingssysyteem aan kan. Gezien het feit dat je van 20Gig afkomt zal je met een 640Gb schijf ruimschoots uit de voeten kunnen (mede gezien de het huidige prijsniveau van harde schijven), hetgeen ieder systeem aan kan. Pas boven de 1,5TB kan je problemen verwachten. IDE schijven zijn momenteel duurder dan Sata is me opgevallen, misschien zou je een sata kaartje in kunnen bouwen in combinatie met een sata schijf; ben je waarschijnlijk niet duurder uit en heb je snellere lees/schrijf tijden.
Deze HD's kun je erin zetten. Het is nu wel duidelijk dat het om een Pata(IDE) schijf gaat. Maar dat lag ook erg voor de hand gezien het formaat van 20GB. Zou zelfs best eens kunnen dat er nooit 20GB Sata drives op de markt zijn verschenen.
http://tweakers.net/pricewatch/cat/332/ata-harde-schijven.html

Eventuele beperkingen zijn op te zoeken. Wbt besturingsysteem als dat XP is met een SP geïnstalleerd hoef je je niet druk te maken alleen de allereerste versie van XP (dus nog zonder Service Pack updates) had de beperking van 137GB geloof ik.

Of je moederbord nog beperkt zou zijn is op te zoeken via de fabrikant + type nr. Maar denk niet dat dat een probleem zal zijn. En anders is er nog wel omheen te werken dmv meerdere partities.

Toegevoegd na 2 minuten:
Ik zou voor die van 160GB gaan. Die lijkt me zo'n beetje in de aanbieding te zijn en is dus nu ook goedkoper dan kleinere varianten.
http://www.cdromland.nl/productinfo/180700/Western_Digital_160GB_IDE_2MB_WD1600AABB