Hoe krijg ik mijn USB-poorten aan de praat?

Hallo

ik heb onlangs problemen met mijn USB-poorten aan de achterkant (rechtstreeks op het moederbord) van mijn desktop. Muis en toetsenbord vallen plots uit en er is niets mee aan te vangen tenzij ik ze in de voorste USB-poorten steek. (die zijn met kabels aangesloten).

Alle drivers zijn in orde maar als ik onder apparaatbeheer kijk, zie ik een gele driehoek bij mijn USB-poorten staan. Daar staat dat er geen stuurprogramma's zijn geïnstalleerd. Wanneer ik op "stuurprogramma's bijwerken" klik, komt erop dat hij geen stuurprogramma's op de pc of online kan vinden.

Als ik een USB-stick insteek in de achterkant, werkt die perfect. Momenteel zijn mijn toetsenbord en mijn muis vooraan ingeplugt en dit werkt wel. Maar ik wil ze liever terug achteraan insteken want het is echt geen zicht.

Type moederbord: P8Z 68-VLX

Ik heb me al suf gezocht op google maar kon niets relevant vinden.

EDIT: Mijn voorste USB-poorten krijgen ook problemen.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Hardware
1.6K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ligt het niet aan je muis/toetsenbord?

Antwoorden (2)

ik vrees dat ze kapot zijn,eerlijk gezegd, kortsluiting o.i.d
want usb poorten behoren tot de standaard drivers die vanzelf worden gevonden dus de melding dat de drivers er niet op zit is eigenlijk een beetje verwarrend
n wordt vaak dus veroorzaakt door een defecte usb poort
en zeker die op het moederbord ingebouwd kan je echt niet repareren
het enige wat je kan doen is als je nog een pci slot over hebt een kaartje met extra usb poorten kopen
usb pci kaart is de zoekterm
maar vraag me af of je dan beter niet eerst nog eens kunt proberen windows helemaal opnieuw te installeren ?
het is raar maar windows vind soms rare wegen om dat te fixen rerouting
maar ik geef je weinig hoop
anders dan dat usb pci die je extra moet kopen
of tja als je systeem al zodanig beschadigt is dan is het beter af een nieuw moederbord of hele nieuwe pc te kopen deze word nu onbetrouwbaar

er is nog 1 klien kansje dat het iets heel simpel is
probeer je bios eens om te kijken of daar je usb settings veranderd zijn of misschien zelfs uit staat

een default setting of fail safe setting kan de zaak op lossen
maar als dat het echt niet is dan tja geld toch echt wat hierboven staat
capthavoc
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Aiai, das geen goed nieuws. Ik heb net nog in mijn BIOS gekeken en alles staat op "Enabled". Momenteel werken mijn muis en toetsenbord wel maar die kunnen weer elk moment uitvallen.
capthavoc
12 jaar geleden
tja het enige wat je dan kan doen is eens kijken of er bijvoorbeeld te veel ruimte is op de poorten zitten ze te los wellicht dat zou nog kunnen
maar dat de drivers niet geinstalleerd zijn is een veeg teken ik vermoed dat je nu je toetsenbord en muis vooraan hebt ?
wat ook nog kan is dat je even bij energie beheer kijkt
en even zoekt naar welke apparatuur mag worden uitgeschakeld wellicht vallen daar die usb poorten onder zet ze op altijd aan
dat kan wel eens de oorzaak zijn dat de poorten wel worden gezien maar in feite niet werken en dus er ook geen info is en dus geen driver het is vergezocht maar
dat is ook nog een mogelijkheid.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Idd, ik gebruik nu mijn voorste usb-poorten. Ik ben even gaan kijken en ook hier staan weer foutmeldingen dat er geen drivers zijn geïnstalleerd :(
capthavoc
12 jaar geleden
Helaas, het is best wel te herstellen met die pci kaart hoor maar vrees dat je deze poorten moet opgeven. heeft je pc ook gewoon een ps/2 toetsenbord ingang en muis plug ? die ronde paarse en groene ??
dan kan je die waarschijnlijk ook nog wel gebruiken ?
want als je zeg maar xp opnieuw zou installeren kom je geheid in de problemen met usb toetsenbord
het is me wonderlijk wel eens gelukt om het voor elkaar te krijgen met een volledige verse install
maar alleen met die normale toetsenbord en muis ingangen
dat is wel je laatste hoop als dat ook niet werkt weet je het wel zeker Dan heb je de keuze die usb pci kaart (goedkoopste oplossing)
nieuwe moederbord of nieuwe pc
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, die paarse en die groene plug heb ik. Maar ik ga eerst eens kijken of ik nog problemen krijg als ik W7 opnieuw installeer. Indien wel, ga ik naar de computerwinkel want ik heb nog maar 2 weken geleden mijn computer in elkaar gezet en heb 2 jaar garantie op elk onderdeel.
capthavoc
12 jaar geleden
Oei, vraag me af of zelf bouw garantie geld ?
maar succes met herinstalleren
gek genoeg wil dat nog wel eens werken
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dankje, ik laat zeker iets weten hoe het afloopt :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Goede tips! Ik denk ook dat het moederbord kapot is. Daar heb je gewoon garantie op. Je hebt het tenslotte niet gekocht om in de kast te leggen.
capthavoc, let je wel een beetje op je Nederlands? Het werkwoord gelden bijvoorbeeld: daarvan krijgt de stam 'geld' toch echt een t bij de derde persoon enkelvoud. Vergelijk draaien: hij draait.
capthavoc
12 jaar geleden
tja 2 uur s'nachts zal daar wel de oorzaak van zijn ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het probleem is dus mijn muis. Ik weet dus niet hoe ik mijn muis kan laten werken.
capthavoc
12 jaar geleden
andere muis ? proberen ?
je moederbord begint waarschijnlijk af te takelen, de condensatoren rondom de usb controller zijn het waarschijnlijk aan het begeven. In een gunstig geval download je de drivers voor moederbord en installeert deze, maar ik vrees dat het niet zal helpen. De drivers kun je hier vinden, wel even het goede os selecteren

http://support.asus.com/download.aspx?SLanguage=en&m=P8Z68-V%20LX&p=1&s=39&os=29&hashedid=QbKg5KhI5BjopWec
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat zijn drivers voor USB 3.0. Die gebruik ik voorlopig nog niet. Het zijn de USB 2.0 die problemen geven. ;)