waarom heeftvpackard bell chroma een dubbele usb stekker?

packard bell chroma is een lichte externe harde schijf van 320 gb. er zitten 2 usb aansluit stekkers aan het snoer, waarvan er 1 een stikker heeft met een 'bliksemflits'. Ik heb deze schijf altijd gebruikt door enkel de 'gewone' usb stekker aan te sluiten. Maar sinds kort herkent mijn laptop de schijf pas nadat ik ook de usb stekker met bliksemflits aansluit. ik moet dus sindskort allebei de stekkers aansluiten.

Wie weet waarvoor die 'bliksemflits-stekker is, en waarom moet ik na een halfjaar gebruik ineens allebei de stekkers gebruiken voordat mijn laptop deze schijf herkent?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Hardware

Het beste antwoord

De "Flits"stekker is voor de normale USB aansluiting.
De extra stekker is voor een extra stroomvoorziening, omdat niet alle USB poorten evenveel stroom kunnen leveren, en de harde schijf redelijk wat stroom trekt.
Door veroudering is mogelijk de USB van de laptop wat minder stroom gaan leveren, of de disk wat meer gaan vragen.
Kennelijk ging het in het begin net goed. Maar uit voorzorg (en terecht) werd de disk al van een extra aansluiting voorzien.
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
okidoki... dus eigenlijk door 'toeval' ging het altijd goed op 1 stekker... nouja ik kan er mee leven hahaha, ik was bang voor een aankomende crash of slijtage iets zeg maar.... bedankt voor je uitgebreide antwoord
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
heel erg bedankt voor je uitgebreide uitleg!

Andere antwoorden (1)

De ene stekker is voor de data transport en de voeding, de andere voor extra voeding. Dit is nodig om de maximale snelheid van de schijf te behalen. Met een stekker werkt de schijf op lagere snelheid.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ok helder..... dank je!
Reddie
12 jaar geleden
Klopt niet wasgetekend. De schijf moet altijd op nominale snelheid draaien om de data te kunnen lezen.
Als de voedingstroom te laag is, is de voedingsspanning van de elektronica te laag, en werkt de hele elektronica niet. Dat blijkt ook al uit de vraag van vonco, "de schijf wordt niet herkend". (-)