Heeft een pc slijtage na een paar jaar gebruik, waardoor de pc trager loopt? Of is er simpelweg geen slijtage?

Schoonmaak programma's gebruik ik volop.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Hardware
2.3K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Programma's worden natuurlijk wel steeds zwaarder, waardoor het kan lijken alsof je PC steeds trager wordt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
waarom is het 'natuurlijk' dat programma's groter en zwaarder worden?
Ik ontvang de zelfde flauwekulmails als vijf jaar geleden, daar heb ik geen zwaarder programma voor nodig, toch?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is maar net welke programma's je gebruikt. Over het algemeen worden programma's zwaarder, dus worden PC over het algemeen in verhouding trager.

Antwoorden (10)

Het is niet de slijtage die een computer zichtbaar trager maakt, maar de hoeveelheid software en data die er op gezet wordt.
jc54
12 jaar geleden
De enige slijtage kan zijn: Toetsenbord(lamme toetsen, zonder opdruk) De harddisk en of ventilatoren.
Echter zal de pc niet langzamer werken, als je exact de zelfde software nieuw installeert alsof je de pc net hebt, zal deze net zo snel zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een belangrijke factor is windows.
Elke maand brengt microsoft wijzigingen en updates uit, en het praktische gevolg is dat windows steeds meer plek inneemt in het interne geheugen.
Als je een 'kale' windowsinstallatie terugzet zonder updates is je PC weer als nieuw. Zodra je alle updates er achteraan laadt is hij weer bijna net zo traag als voor je herinstallatie.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dus geen updates uitvoeren?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Totale onzin. Klok & klepel.
AJB gewoon je updates uitvoeren, anders wordt je machine pas echt traag [omdat er binnen de kortste keren meer malware opstaat dan programma's die jij wilt gebruiken].
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En een paar updates nemen amper geheugen in van het RAM.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De antwoorder heeft gelijk in de directe zin van de vraag. De pc zal inderdaad even snel zijn als in het begin.
De patches / software updates zijn daarentegen wel degelijk nodig / aan te raden.
Helaas vertragen zij de pc wel ietsjes. Het is te vergelijken dat je op een fiets rijdt, in plaats van dezelfde fiets als toen je hem kocht, heb je aanpassingen gemaakt uit veiligheidsoverwegingen, een spiegel er op, een bescherming voor je ketting, een windscherm enz enz (noem maar wat) aan het einde is je fiets veiliger dan voorheen, maar wel (iets) trager.
capthavoc
12 jaar geleden
als je xp hebt kan je eigenlijk bijna niet zonder sp3
ik zet regelmatig pc's terug naar clean install maar zonder
service pack is ie echt niet vooruit te branden het maakt in mijn ogen de pc juist sneller
dus updaten is zowaar beter dan niet updaten
zeker voor xp
Computers worden idd niet traag van 'slijtage' maar door andere oorzaken:
- bestanden worden gefragmenteerd op je harde schijf waardoor het aanzienlijk meer tijd kost ze te lezen
- vrije ruimte wordt gefragmenteerd op je harde schijf waardoor het aanzienlijk meer tijd kost te schrijven
- Het besturing systeem wordt langzamer door dat je programma's installeert
Maar de voornaamste reden is dat jij als gebruiker het gevoel hebt dat het langzamer wordt. Als je een computer net uit de doos haalt en het duurt 70 seconden om op te starten, glim je van geluk. Als je computer er 2 jaar later nog steeds 70 seconden over doet om op te starten springen de tranen in je ogen. Je hebt al veel snellere computers gezien, en je zit alleen maar te wachten op meer van hetzelfde...
Het enige wat helpt om je computer weer zo snel te maken als hij ooit was is opnieuw installeren [een erg goed idee, 1 keer per jaar!].
Mocht je instaat zijn nieuwe hardware te kopen, koop dan een SSD [Solid State Drive]. Dat zal je de meeste snelheid verbetering brengen die mogelijk is. Anders is het gewoon tijd voor een nieuwe...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Solid state drive is inderdaad de beste investering die je op PC gebied kan doen.
Extra opmerking is dat fragmentatie op moderne harde schijven nauwelijks meer een merkbare vertraging oplevert. Een schone installatie verwijderd echter ook een hoop processen en opstart-services je programma's in de loop der jaren hebben toegevoegd. Daardoor is een schone installatie op zijn tijd een goed idee.
Het is nu wel duidelijk dat er geen software-matige slijtage is. Alleen hardware onderdelen hebben slijtage, maar worden daar niet langzamer van, op uitzondering van harde schijven.

Bij een harde schijf kan het zijn dat de leeskop magnetisch niet meer goed is afgesteld waardoor er errors kunnen ontstaan. Zo word je pc wat langzamer, maar voor je dit merkt is de harde schijf al kapot en kan je je computer niet meer opstarten.

Software-matig is er geen slijtage, maar je kan het van 2 kanten bekijken. Je kan ook zeggen: Programma's worden zwaarder, waardoor je pc langzamer word als je je hardware niet upgrade.

Dit zul je met een normale computer niet snel merken, maar game-computers een video-bewerkingscomputers moeten regelmatig geupgrade worden. Programma's vergen nou eenmaal steeds meer, dus als je niet upgrade word je computer langzamer. (Dit heeft verder niks met je vraag te maken, maar het is wel een punt die je niet moet vergeten).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat ik ook vaak zie is veel vuil tussen de koelribben waardoor de koeling niet goed is. De fan gaat dan harder draaien met als gevolg meer geluid.
Dit is eenvoudig te verhelpen met een stofzuiger. De pc gaat niet sneller of langzamer maar het geeft wel een beter gevoel als de herrie weg is.
Wat ook kan is dat lagertjes van de fan versleten zijn waardoor er veel herrie gemaakt wordt.
Is misschien niet direct een antwoord op de vraag maar wel het vermelden waard.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je moet gewoon op een pc die geassembleerd is voor XP geen windows7 laten draaien omdat het gehele systeem daar niet op gebaseerd is.En bovendien wordt een pc trager als je een hoop programma's laat opstarten die niet meteen noodzakelijk zijn zoals scanner en printerprogramma's skype facebook twitter en dat soort zaken.Dat soort dingen kan je zelf met een dubbelklik ook wel aan de gang zetten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een computer heeft wel degelijk slijtage, condensatoren kunnen gaan oxideren/corroderen soldeerpunten kunnen door oververhitting los gaan zitten of zoals eerder gezegt kan de hardeschijf het begeven door slijtage.

Koelfans kunnen door stof slijten als ze niet meer de rpm kunnen geven die nodig is om te koelen kan het systeem te warm worden. Als het systeem te warm wordt heeft dat invloed op de doorvoer van electriciteit en op de rekensnelheid van het computer systeem. waardoor je computer er dus langer over doet om berekeningen te maken.

Dus ja je pc loop trager na een aantal jaar gebruik. Het is daarom belangrijk dat je je computer goed onderhoudt of laat onderhouden door een professional.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zelfs een tip-top nieuw geïnstalleerde PC van een paar jaar oud voelt soms traag aan (is mijn ervaring....).

De nieuwste video codecs gaan uit van een 'gemiddelde' pc op een bepaald moment. Eentje van een paar jaar oud, draait veel 'hedendaagse' video's bijvoorbeeld schokkerig.

Ook websites gaan bij het gebruik van javascript uit van een een soort gemiddelde. Op een pc waar ik vroeger probleemloos mee surfte, zijn de huidige websites niet vooruit te branden.

Een PC van vijf jaar terug stamt uit de tijd dat digitale camera's misschien 5 megapixel hadden. De huidige hebben 12 of 16, dus een fotootje roteren van 'je kamera' gaat niet meer zo vlot als toen.

etc... etc...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zolang er mechanische onderdelen in je computer zitten is er vroeg of laat slijtage. Het zou best kunnen dat als schoonmaak programma's niks uithalen je harde schijf kapot begint te gaan. Ik raad je voor de zekerheid aan je gegevens veilig te stellen want een harde schijf kan ook na een jaar kapot gaan.

Als het goed is heb je nog garantie.
Succes!

Toegevoegd na 1 minuut:
Voor de duidelijkheid, mechanische onderdelen zijn je harde schijf en de draaiende koelingen. Er zijn tegenwoordig SSD's die niet mechanisch zijn en dus in theorie langer mee zouden moeten gaan. Deze nieuwe technologie staat nog wel in de kinderschoenen en ik wacht dus zelf met de aanschaf ervan. Ze zijn het afgelopen jaar sterk in prijs gedaald en zullen dit ook nog blijven doen.