Waarom hebben computer schermen de vorm van een liggende rechthoek?

De meeste websites worden weergeven in de vorm van een staande rechthoek.
Alle computer schermen hebben weer de vorm van een liggende rechthoek. Waarom is dit zo?
Zou het niet makkelijker zijn als de computer schermen ook de vorm hadden van een staande rechthoek. Dat scheelt scrollen etc.
Bedankt!

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Hardware
1.7K
Ritsuka
12 jaar geleden
Veel schermen kun je draaien..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dan geld dit nog steeds voor laptops en voor schermen die je niet kan draaien. En als je het scherm dan zou kunnen draaien zit de merknaam ook gedraaid. Dit wijst er weer op dat de betreffende fabrikant het scherm als liggend bedoeld heeft.
Ritsuka
12 jaar geleden
met gamen heb ik toch liever een breed scherm dan een hoog scherm.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Games zijn op brede schermen ontwikkeld omdat er altijd brede zijn geweest. Als er altijd staande schermen geweest zouden zijn wist je niet beter.
Ritsuka
12 jaar geleden
ik kan mij bij een shooter niet voorstellen dat je de hoogte nodig hebt. Voor documenten lezen snap ik het, daarvoor zijn er ook schermen, of standaarden voor schermen die je een kwartslag kunt draaien.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ritsuka, heel leuk maar je argument houdt nooit stand, computerschermen zijn toendertijd niet ontwikkeld voor gaming. Een wereld waarin men normaliter staande schermen gebruikt behalve bij bepaalde gebruik zoals video/foto editing en gaming zou logischer zijn.* Ik gok dat 90% van de computertijd een voordeel zou hebben bij staand (webbrowsen/tekstverwerken). *Of schermen die je dus speciaal kan kantelen naar een liggende stand.

Antwoorden (5)

Toen het computerscherm bedacht werd had je nog geen internet. Ze zullen dus gewoon aan tv's (ook CRT's toen) gespiegeld zijn deze waren 4:3 (liggend dus). Na de introductie van breedbeeld is dit ook weer gekopieerd, dat is wel vreemd behalve voor gebruik als film editing scherm.

Toegevoegd na 3 minuten:
Nu worden websites expres smal gehouden vanwege het gebruik van lage (smalle) resolutieschermen (denk aan tablets en minilaptops).

Toegevoegd na 6 minuten:
Overigens heb je ook swivel-monitoren die je een kwart kan draaien, dan maak je idd veel beter gebruik van je monitor bij webpagina's en text editors.

Toegevoegd na 38 minuten:
In principe ben ik het dus met je eens dat het grootste deel van de wereld alleen maar voordeel zou hebben bij een staand scherm. (de problematiek met laptops daar gelaten)

Toegevoegd na 48 minuten:
Ah hier zit het hem denk ik in:

"and the portrait display faded away while common landscape-display televisions were appropriated for use as an inexpensive early microcomputer display."

Televisies (die altijd al liggend waren) werden gebruikt als monitoren (denk ook aan de commodore 64 bijv.)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een breedbeeld scherm ziet er veel mooier uit dan zo'n vierkant scherm. Tegenwoordig zijn bijna alle schermen rechthoekig. Komt ook door films e.d, die worden allemaal in breedbeeld uitgebracht.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In het begintijdperk van computers heb je schermen gehad die staand waren (ik dacht van Apple maar ben niet zeker). Als ik me niet vergis, bleef het bij 1 reeks. Het had geen succes omdat de consument een breed scherm verkoos. Destijds hadden ze het gedaan om de tekstverwerking te vergemakkelijken (Internet bestond nog niet). Ze vonden het logisch omdat we voor papier ook staande rechthoeken gebruiken.

Het is dus iets psychologisch. Ik vermoed dat het komt omdat tv-toestellen liggende rechthoeken zijn. Een rechtopstaand tv-toestel voelt onnatuurlijk omdat we dan een smaller beeld hebben (onze natuurlijke waarneming is breed). Dus is volgens mij een computerscherm een liggende rechthoek omdat we dat gewoon zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit heeft vooral te maken met het toetsenbord. Omdat een laptop een toetsenbord heeft is dit een efficiëntere vorm. Zo worden dingen optimaal gebruikt. Toetsenborden zijn immers in de breedte.
Ook komt dit voort uit verschillende computerspelletjes deze waren van vroeger uit al in de breedte.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Laptops waren er later dan computerschermen dus dat is geen argument. Computerspelletjes waren in de breedte omdat de schermen in de breedte waren niet andersom.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De keyboards waren eveneens in de breedte net als het scherm.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja en? Een breed toetsenbord onder een staand scherm werkt prima.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een oud computerscherm (met beeldbuis) was ook vierkant. Moet je maar eens kijken
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nope die zijn 4:3 of zelfs 5:4 wat al veel "vierkanter" is dan 16:10 of 16:9 maar nog steeds breder dan hoog.
Dat heeft te maken met de 2 op 3 verhouding net zoals een foto. Dit kijkt het makkelijkst.