Kan ik een pc voeding zo maar testen met alleen ventilators

Ik heb zojuist een pc voeding gekocht, maar ik heb het moederbord nog niet enzo . alleen nu wil ik alleen ventilators er op aansluiten (kijken hoe ze het doen) kan dat gewoon zonder dat er iets misgaat?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Hardware

Antwoorden (2)

Nee dat kan niet. Ventilators en de voeding zit(ten) aangesloten op het moederbord. De ventilators gaan dus pas aan als je de computer aan zet.

Verder kan je met een verloopstukje bijvoorbeeld een molexconnector omzetten naar een fan-aansluiting, maar de voeding heeft feedback nodig van het moederbord om aan te gaan.

Ik heb het nog nooit geprobeerd en volgens mij zou er niks mis mee kunnen gaan, maar ik zou het gewoon niet proberen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
hoi Eengast,

een computervoeding is een schakelende voeding.
een van de eigenschappen van dit type voedingen is, dat er ALTIJD een belasting moet zijn aangesloten.
vaak zit er in de voeding zelf al een kleine belasting die aan de minimale eis voldoet, dus dat probleem is opgelost.

moderne computervoedingen hebben een 'power good' aansluiting. PC en voeding communiceren met elkaar en 'overleggen' wanneer het vermogen wordt geleverd.
dat signaal moet je overbruggen, een simpel lusje leggen en je krijgt het gevraagde vermogen.

dan de door jouw bedachte belasting: ventilatoren.
met hun inductieve eigenschappen weet ik niet hoe een voeding die voornamelijk bedoeld is voor ohmse belasting daar op zal reageren.
er is een stroombegrenzing, dus kapot zal hij er niet van gaan.
de ventilatoren gaan draaien, en wat zegt dan dan nog?
een scoop en zien hoeveel rimpel er is, maar dat geeft alleen zinvolle informatie als je er de globale, in de praktijk te verwachten belasting op aansluit. een bundel ventilatoren is dat zeker niet.

het grootste vermogen moet door de 5V worden geleverd, ventilatoren staan op 12V aangesloten.
met een paar ampère ben je dan al aan het maximale vermogen.

de afdeling 5V kan wel 20A leveren, dat is toch echt een veelvoud van de stroom die je van 12V kan krijgen.

dan is er nog iets zoals 3,3V en nog -5V en -12V dus even opletten waarop je wat aansluit. de negatieve spanningen kunnen gewoonlijk enkele honderden milliamps tot max 1A leveren.
als je keurig 12V meet en er een paar ventilatoren op aansluit, kan het fataal uitpakken. dan heb je straks een probleem als je je moederbord aansluit.

even geduld, en je kan alles keurig aansluiten en testen.

groeten, Dré