Welk type netwerk heeft een groter BEREIK, een 2,4 GHz of een 5 GHz netwerk?

Ik was vanmiddag bij de Apple store in Amersfoort en daar werd mij verteld dat een 5 GHz netwerk een kleiner bereik heeft dan een 2.4 GHz. Een 5 GHz heeft daarintegen wel een groter bereik. Klopt dit?

Toegevoegd na 9 minuten:
Sorry bedoelde een grotere dataoverdrachtssnelheid

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Hardware
3.1K

Antwoorden (5)

Ja en nee.
Nee hoe hoger de frequentie hoe slechter de penetratie en dus hoe minder het bereik.
Ja want de geïmplementeerde zend methode zou een ander kunnen zijn EN er wordt [nu nog] minder gebruik van deze hogere frequentie gemaakt dus kun je effectief er verder mee komen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
heeft 5G nu een groter of een kleiner bereik?
je zegt allebei in je toelichting?
In elk geval laat 5GHz zich nog beter tegenhouden door muren dan 2.4GHz dus binnenshuis zal het slechter zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het bereik van een netwerk heeft in beginsel niets te maken met de gebruikte frequentie, dan wel met het gebruikte zendvermogen. Echter is het wel zo dat hogere frequenties over het algemeen minder goed penetreren in gebouwen. Dus een signaal van een bepaald zendvermogen op 2,4 GHz zal beter in een gebouw penetreren dan het 5,0 GHz signaal van het zelfde zendvermogen.

Het lijkt er dus op dat iemand in de Apple store je een onzinverhaal heeft staan verkopen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De verdubbeling van de zendfrequentie (2.4 Ghz /5 Ghz) heeft als voordeel dat er meer data tegelijk verzonden kan worden, dus hogere bitrates en streams.
De bandbreedte is immers ruim 2 x zo hoog.

Dit wordt gedaan omdat er toenemend gebruik wordt gemaakt van HQ- video (HD)- en game toepassingen die veel bandbreedte vragen.

Het nadeel van hogere zendfrequenties is wel dat bij gelijkblijvend zendvermogen in Watt het bereik ervan kleiner wordt. Ook is idd. het doordringingsvermogen van hogere frequenties aanzienlijk lager.

Hierdoor moeten modem/routers die met 5Ghz. werken ook een hogere zendvermogen hebben om toch een bereik van ca. 25 mtr te kunnen blijven verzorgen.
Moet het bereik groter zijn dan kunnen repeaters worden bijgezet om meerdere ruimten vanuit een modem/router te verzorgen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het zendbereik van een netwerk op de hoogste snelheid wordt niet alleen bepaald door het vermogen van de zender maar in de meeste gevallen door de tegenpartij die immers ook terug moet kunnen zenden. Dat zendvermogen is meestal slecht. En als je in een gebied zit met veel zenders in de omgeving, dan is de kans op storingen en daardoor lagere verbindingssnelheden groter als je in de 2.4 GHz band zit, die is meer 'vervuild' en door een goede keuze van het zendkanaal moet je het optimaliseren. In de 5 GHz heb je daar minder last van en zal de verbinding dus vaak beter zijn met als gevolg hogere doorvoersnelheid. Maar reken met de ingebouwde zenders van IPhone, IPad op een bereik van 20 m voor hoge snelheden. Met krachtiger externe zenders -dat kan bv bij IMac- kunnen vaak honderden m tot km's overbrugd worden op hoge snelheid, geen probleem.