Waarom lijkt een computer met een Asus-moederbord eerst uit te gaan na het aanzetten?

Als ik mijn computer (desktop) aanzet, gaat hij eerst kort aan: de lampjes gaan aan en de computer maakt wat geluid. Direct daarna lijkt hij weer uit te gaan. Pas even later gaat hij opnieuw aan, nu definitief.

Mijn computer heeft een Asus-moederbord. Ik heb me laten vertellen (maar weet niet zeker) dat deze manier van aangaan bij alle Asus-moederborden zo is.

Wat is de reden van dit gedrag?

Cryofiel
12 jaar geleden
in: Hardware

Antwoorden (1)

Als het moederbord stroom krijgt, begint de zogenaamde POST check (power on self test). Alle hardware word even aangesproken om te kijken wat het is en of het functioneerd.
Vooral bij de fans is het merkbaar dat dit slechts een 'test' is, de fans gaan aan op volle toeren, terwijl ze later daadwerkelijk aangestuurd worden om alleen zo hard te draaien als nodig is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Cryofiel
12 jaar geleden
Die ventilatoren beginnen pas zo hard te draaien na het aanzetten-uitgaan-aangaan. Het lijkt erop alsof het als volgt gaat: 1.  Ik zet de computer aan.
2.  De lampjes gaan aan, de computer maakt geluid.
3.  Na een hele seconde gaan alle lampjes uit en maakt de computer geen geluid meer - net alsof iemand hem snel heeft uitgezet.
4.  Dit duurt meer dan een seconde. Daarna gaan de lampjes weer aan, gaat de computer weer geluid maken (waaronder het tijdelijk op volle snelheid laten draaien van de ventilatoren), en begint de POST.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Misschien is dit van ASUS Express gate ? Daarmee kun je een soort mini-os starten om mee te browsen en emailen ... Misschien heb je dat uitgeschakeld (je ziet het normaal langskomen tijdens POST) en 'loopt de PC hier doorheen'. Dus hij boot eerst om Express gate te starten, ziet dan dat dat uitgeschakeld is en boot verder.
Ja ik zuig het zo rechtstreeks uit mijn duim hoor, maar dit is het enige wat ik kan bedenken als verklaring van wat je beschrijft.
Cryofiel
12 jaar geleden
Ik zie niets tijdens de korte "eerste start", en ook in de handleiding kom ik "Express gate" niet tegen. Ook in het BIOS trouwens niet - en geloof me, ik heb alle BIOS-instellingen uitentreure doorgelopen, zowel bij het voor de eerste keer installeren van mijn computer als later toen ik RAM toevoegde en de automatische timing-detectie niet bleek te werken.