Hoeveel watt kost het om een simpele pc als server te draaien?

Ik wil een oude simpele pc (2004), zonder monitor, cd drive, muis, toetsenbord etc. gebruiken om data op te slaan en grabit om te downloaden. Nu vraag ik mij echter af wat kost dit nu allemaal aan stroom.

Als ik mijn (main) pc vergelijk daar zit een 400W voeding in en als ik dus even uitreken wat het mij kost om deze 24/7 te laten draaien wordt je daar niet vrolijk van
400(verbuik)x24(uren)x365(dagen):1000(omrekenen naar KWH)x0.21(prijs)=€735

Nu denk ik wel dat de setup die ik in mijn hoofd heb veel minder WATT gebruikt, maar toch zal dit wel iets van 100W zijn?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Hardware
1.7K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
een beetje afhankelijk van de configuratie zal het 150-250 Watt zijn.
Alleen als je de PC volstopt met uitbreidingskaarten kom je aan die 400 Watt (of nog meer).
Uit energiekostenoverweging zou je beter op zoek kunenn gaan naar een tweedehands laptop of netbook: dan zit je met een verbruik tussen de 10 en maximaal 100 Watt.
(De kosten verdien je dus gewoon terug....)

Antwoorden (2)

Die 400W wordt alleen verbruikt bij volle belasting. Het is nog maar de vraag of je PC dat vermogen nodig heeft. Voordeel is dan ook dat wanneer je voeding wat overgedimensioneerd is, het rendement hoger ligt.

Wanneer je PC alleen voor opslag en downloads gebruikt wordt, zal die 100W een stuk realistischer zijn. Dan nog is een verbruik van zo'n €185 per jaar fors. Je kunt dan beter investeren in een NAS die nog stukken minder verbruikt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je kunt eens de onderdelen van die pc door een psu calculator halen.
http://extreme.outervision.com/psucalculatorlite.jsp

Schroef de systemload omlaag om een indicatie te krijgen vh verbruik.