Waarom is mijn RAM geheugen zo vol?

Hallo goeievragers, mijn RAM geheugen verbruikt heel veel geheugen zonder dat ik iets doe. Ik heb 5 accounts op deze computer maar op geen een account is iets actief. Toch gebruikt hij 57% van al het RAM geheugen. Ik ben alle actieve programma's al langsgegaan en ik zag dat "EgisTech" van Winlocker heel veel verbruikte. Maar het wordt helemaal niks minder. Terwijl ik wel heel veel RAM geheugen heb.

Mijn computer:

Model: Acer Aspire M3300
Processor: AMD Phenom (II) X6 1035T 2.6 GHz.
Geinstalleerd RAM geheugen: 4,00 GB (3,75 beschikbaar.)
Versie: Windows 7 Home Premium 64 bits.

Ik vraag me af of dit wel een goede keuze is geweest voor een computer. Want ik dacht dat het best een goede computer is maar hij valt ook snel uit met gamen. Heb ik een zwakke computer gekocht?

Toegevoegd na 9 minuten:
Grafische kaart: ATI Radeon 5450

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Hardware
7.3K
Kimath
12 jaar geleden
Wat is je grafische kaart?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ATI Radeon 5450
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat is echt een hele zwakke game kaart, zeker in vergelijk met de rest van je systeem. Ontleding videokaart:
Radeon XYZZ X= Generatie 6 is de nieuwste
Y= Kracht 4=budget 5/6 mainstream 7=budget gaming 8/9=gaming/enthusiast Oftewel je hebt een budgetkaart van een generatie terug. Advies voor gaming: http://tweakers.net/pricewatch/268679/sapphire-hd-6850-1gb-gddr5-pcie.html Kijk wel hoe sterk je voeding is, 500 watt+ wordt meestal geadviseerd.

Het beste antwoord

Het is een bekende irritatie bij Windows 7 dat hij altijd geheugen reserveert en dat als "in gebruik" aangeeft. Als dat geheugen ergens anders voor nodig is wordt het vrijgegeven. Dit heet superfetch. (link voor meer uitleg). Uiteindelijk is dat niet je probleem.

In de reactie op de vraag heb ik al advies gegeven voor een betere videokaart want die is uiterst zwak voor 3D-gaming.

Wat niet hoort te gebeuren is dat je computer ermee stopt. Wat gebeurt er precies? Valt hij compleet uit of springt hij terug naar desktop?

Probeer furmark even, deze test de temperatuur van je GPU op full-load:

http://www.geeks3d.com/wp-content/plugins/download-monitor/download.php?id=241
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
"SuperFetch' second goal is to make applications launch faster. SuperFetch does this by pre-loading your most often used applications in your main memory, based on not only usage patterns, but also on when you use them. For instance, if you have the same routine every morning (Chrome - Mail - Miranda - blu), SuperFetch will pre-load these into memory in the morning. If your evening routine is different (for instance, it includes Word, Excel, and Super Awesome Garden Designer), SuperFetch will adapt, and load those in memory instead during the evening." M.a.w: SuperFetch bespioneert je eigenlijk. Dat kan wellicht ongewenste effecten hebben (als iemand in SuperFetch kijkt wat je zoal (en wanneer) gebruikt).

Andere antwoorden (5)

Zo te zien een goede computer. RAM-geheugen wordt sowieso voor een kwart ongeveer door het besturingssysteem gebruikt, het is normaal dat er zoveel gebruikt wordt. Je hebt waarschijnlijk ook een virusbeveiligingsprogramma, Windows Live Messenger enz. draaien. Wel raar dat hij uitvalt bij het gamen. Misschien stof in de kast, op de videokaart? Kijk even hoe hoog de temperatuur wordt (download daar een programmaatje voor) tijdens het gamen. Loopt die te hoog op, zal het waarschijnlijk stof zijn. Succes!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kijk eens naar je opstartlijst. start en dan msconfig intypen tap opstarten en dan de progamma's die je kent en niet altijd gebruikt uitzetten. Als dat niet werkt kun je altijd nog extra ramgeheugen laten inzetten.. (8gb 80/100 euro)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
pas nog 8Gb gekocht voor 39,95 bij Mycom :-)
Je kan je geheugen 1gb extra ruimte geven door een 64 bits versie van windows te installeren, je draait nu nl in 32 bit dwz je kan maar 3gb gebruiken van de 4 die je hebt
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb al 64 bits.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vragensteller geeft aan al 64bits versie te gebruiken!
Als je naar start-->msconfig in zoekbalk intypen-->enter, kan je zien wat er allemaal opstart. Kan je uit zetten. Verder kan je het programmatje "enditall" draaien, die sluit alles af wat je niet nodig hebt (http://enditall.en.softonic.com/download)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Windows7 gebruikt _met opzet_ veel van je geheugen.
Trek er 2GB of 3GB uit... En zult opeens zien dat je nog steeds RAM-geheugen overhoudt! Stop er 4GB bij, en je zult zien dat er _automatisch_ meer van je geheugen wordt gebruikt. (Het kan wel zo zijn dat Windows minder geheugen gaat volpompen als je 'echt' veel geheugen hebt. Het procentuele gebruik zal niet rechtlijnig zijn naarmate je meer geheugen hebt geïnstalleerd.)

Dit wordt gedaan om het gevoel te geven dat de boel sneller werkt. Het werkt eigenlijk niet echt sneller - want op een _eerder moment_ (en _dan_ is de PC trager) worden er programma's alvast in het geheugen geladen als verwacht wordt dat je ze gaat gebruiken. (Als Windows dat doet op het moment dat je even naar de keuken bent om koffie in te schenken (en je PC 'idle' is), wordt je tijd dus wel optimaler benut.)
Hoe meer geheugen je hebt, hoe meer er van te voren al vast wordt geladen.
Zodat als je op een veelgebruikt programma klikt, het bijna direct op het scherm verschijnt. Het wordt niet meer van harddisk geladen, omdat dat eerder op de dag al gedaan is.

Dit systeem zorgt ervoor dat je PC meer energie gebruikt. Maar het zorgt er dus ook voor dat een programma sneller op het scherm wordt gezet zodra je het aanklikt.

Even afgezien daarvan: HOE veel gebruikt MyWinLocker van EgisTec? 'Heel veel' is eigenlijk nutteloze informatie :).
Als dat inderdaad teveel is, dan moet je even contact opnemen met EgisTec.