Kan ik zomaar iedere RAM- geheugenkaart in een computer plaatsen?

Ik moet voor iemand een geheugenkaart installeren. Volgens enkele bronnen zou het een DDR-geheugen moeten zijn. Is het dan nog van belang welk type er in gezet wordt, of zijn alle geheugenkaarten (op capaciteit na) gelijk?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Hardware
7.3K

Het beste antwoord

Nee, dat kan niet.
Zelfs hetzelfde geheugen maar dan van verschillende merken kan wel eens voor problemen zorgen of van invloed zijn voor de prestaties..
Wat je zou kunnen doen is op de site van de fabrikant van je moederbord kijken of je iets kunt vinden welke modules het accepteert.
Wat nog makkelijker is, surf met de computer waarin je extra geheugen in wilt plaatsen naar bijvoorbeeld: http://www.interngeheugen.com
Daar kun je via een geheugenWizard zien welk geheugen (type-merken) er voor jouw pc geschikt zijn.
Easy.
Succes
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Ook de snelheid is van belang. Van wezenlijk belang zelfs - een geheugen dat te traag is voor jouw computer zal niet werken.

De snelheid wordt gegeven in MHz.

Bij twijfel kun je je computer meenemen naar de winkel. Liefst op een wat rustiger moment. Schroef de machine open, en vraag geheugen dat in die machine past. Dan zoeken zij wel uit welke geheugenchips je nodig hebt.

Een alternatief dat ik zelf eens heb toegepast: haal het bestaande geheugen uit de computer, en neem het mee naar de winkel. Zeg dat je precies zulk geheugen wilt kopen. In dat geval je geheugen wel in een antistatische verpakking doen, en zorgen voor de basale antistatische voorzorgsmaatregelen tijdens het eruithalen, het transport, het laten zien aan de winkel, en het in de computer terugzetten.

Deze beide oplossingen werken goed, ze schelen behoorlijk in de hoeveelheid te verslepen kilogrammen.
Cryofiel
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
de snelheid wordt gegeven in MB, bij processors is dit in MHz.
Cryofiel
14 jaar geleden
Ik heb het over de zogenoemde busfrequentie. Die gaat in MHz. Zie bijvoorbeeld
http://www.comptechworld.nl/index.php/24,conf_id--160
Dit is zomaar een willekeurig systeem dat ik tegenkwam. Bij geheugen staat 800 MHz. Dat is waar ik op doelde. Elk nieuw geheugen dat je later aan deze computer toevoegt, moet minimaal die 800 MHz aankunnen.
nee, je hebt verschillende formaten en uiterlijken. aan al deze eigenschappen wordt een naam gegeven. jij hebt bijvoorbeeld DDR-geheugen, daarvan zijn er ook weer (minimaal) 3 soorten: DDR1, DDR2 en DDR3. als je een DDR1-kaart nodig hebt, heeft het geen zin om een DDR3- of DDR2-kaart te kopen, want dat ondersteund de pc dan toch niet. zo is het ook met de rest van de RAM-geheugenkaarten. het is onmogelijk om ze onderling te verwisselen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In het boekje van je moederbord staat welk type jij nodig hebt. De snelheid van het geheugen (aangegeven in mhz) is ook van belang. Je computer zal op de snelheid van je 'langzaamste' geheugenmodule werken.

Je hebt waarschijnlijk ddr of ddr2