wat kan ik allemaal weggooien op mijn computer?

ik weet niet precies wat ik weg kan gooien op mijn laptop om de laptop sneller te maken want hij is echt sloom het duurt 2 minuten voordat die inlogt op mijn account internet opstarten dat je goed kunt interneten duurt 2/3 minuten enz...

Toegevoegd na 7 minuten:
wat is de sluimerstand-functie eigenlijk?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Hardware
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
welke windowsversie heb je?

Antwoorden (6)

Op Windowscomputers kan je de sluimerstand-functie uitschakelen, daardoor komt 2 GB aan ruimte vrij en zal je laptop vast wat sneller worden. Kijk ook eens in je Configuratiescherm, of er programma's (bijvoorbeeld installatieprogramma's van computerspelletjes) zijn, die je niet meer nodig hebt, dat scheelt ook veel ruimte en je laptop zal sneller worden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het beste is om je laptop te formatteren. Sla de belangrijke data op je externe harde schijf. Je programma's opnieuw installeren die je nodig heb. Zo is je laptop als het ware zo goed als nieuw. Meestal als je gegevens verwijder, zijn ze niet helemaal verwijdert en zit het nog ergens verstopt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Begin eens met het weggooien van je cookies en al je tijdelijke bestanden. Ook de prullenbak legen daarna.
12 jaar geleden
probeer dit gratis programma eens (zie link)
dit houdt je pc heel goed schoon
en daarnaast kun je eens kijken of je toolbars en andere onzin weg kan gooien
,maar probeer deze eerst maar eens
klik niet op al die reclame links rechts en boven maar
op de goeie link.
capthavoc
12 jaar geleden
Wat kan je weggooien: tempfiles, oude restore punten, overbodige programma's, toolbars, malware.

Hoe? Zo:

Begin met start - uitvoeren - cleanmgr [ok]. Laat dit doorlopen. Klink dan op 'meer opties' en verwijder/clean up alle oude restore points.
Dan klik je op OK en laat je de rest van de PC opruimen. Kies daarbij NIET voor het het comprimeren van de harde schijf, dat maakt je systeem een stuk langzamer. Je harde schijf moet minimaal 10-15% leeg zijn. Mocht dat nu nog niet zo zijn, verwijder dan andere oude zooi en programma's

Verwijder vervolgens allerlei toolbars; die zijn bijna altijd vertragend. Scan evt. op malware (met bv. malwarebytes https://www.regnow.com/softsell/visitor.cgi?affiliate=10793&action=site&vendor=12128&ref=http%3A%2F%2Ffileforum.betanews.com%2Fsendfile%2F1186760019%2F1%2F1321526578.58edb7df670b59231cc982463dcc1fb8e72f1796%2Fmbam-setup-1.51.2.1300.exe) en download ccleaner voor verdere opruimacties.

Tot slot: zorg dat je maar 1 virusscanner hebt draaien en kijk in de eventviewer (start - uitvoeren - eventvwr) naar atapi of diskfouten. Dat kan betekenen dat je harde schijf op z'n eind raakt (kenmerkend door lange wachttijden en het lijkt of de computer niets doet).

Succes!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Domtic geeft een prima antwoord m.b.t. opruimen van een aantal zaken.
Je maakt echter denkfout dat de laptop trager wordt als je er meer op bestanden/programma's zet. Daar zit echter nauwelijks of geen directe relatie tussen! Tenzij 't malware is natuurlijk, die op de achtergrond draait. Dat kan de boel vertragen. Met name als de laptop in het begin sneller was. Indien niet, dan moet je aan de hardware zelf denken.
Veel tijdelijke bestanden in je browsercache en andere tijdelijke bestanden kunnen wel enigszins vertraging geven. Zie daartoe de andere posts.

Pas als de harde schijf echt helemaal vol is, kan ie daardoor trager worden maar dan krijg je ook keiharde foutmeldingen. Dus dat is bij jouw niet het probleem.

Als je 'm een stuk sneller wilt hebben: dan moet je in eerste instantie dus denken aan de hardware zelf. Zoals een SSD-harddisk (dat kan echt enorm schelen met opstarten) gebruiken en voldoende intern geheugen.
Verder is de snelheid van de videokaart ook belangrijk, al is dat niet zozeer bij het opstarten.

Wil je nog sneller, dan moet je denken aan bijv. Xubuntu i.p.v. Windows (ik neem even aan dat je Windows hebt). Want dan heb je geen vertragende virusscanner op je PC nodig.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Veel data op je desktop vertraagt de computer behoorlijk. Ook al zit de harde schijf nog niet vol.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat stelt weinig voor zo lang je nog genoeg ruimte (een paar GB) over hebt.
Als ik een HD heb van 1TB waarvan 100GB is gebruikt, en ik zet er dan 800GB muziek en filmpjes bij zodat er nog 100GB vrij is, dan wordt die PC daar echt niet (merkbaar) trager van.
Wel is 't zo dat Windows of IE iets trager kan laden/werken als er heel veel bestanden in de tijdelijke (cache-)mappen staan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wel als je die 800GB op je desktop zet...