ben ik nog een inkt patroon nodig bij een laserprinter ?

ik heb een inktjet printer en moet te vaak nieuwe patronen kopen en mijn gedachte was altijd dat een laser printer geen inkt gebruikt maar bij diverse laser printer zie ik toch patronen staan

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Hardware
5.8K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Welke printer heb je? Als je op printer.com kijkt bij 150 zwarte afdrukken per week, is na 5 jaar toch een inktjet nog de goedkoopste optie. De goedkoopste inktjets printen voor 0.8 cent pp, terwijl een laser die goedkoper in aanschaf is (Samsng ML 16xx is de goedkoopste in aanschaf) 2.1 cent per pagina kost. Volgens die website.

Antwoorden (6)

een laserprinter heeft gewoon patronen nodig, maar de technologie waarmee de printer werkt is anders.

Toegevoegd na 7 uur:
patronen heten toners bij laserprinters, was ik vergeten te vermelden. maar je hebt in principe dus wel (een vorm van) een patroon (nu heet het een toner dus) nodig om te printen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een laserprinter gebruikt toner cartridges. Die zijn ook duur, maar je doet er veel langer mee dan met een inktpatroon. En ze drogen veel minder snel uit. Met name een zwart wit laserprinter is veel voordeliger in het gebruik dan een inkjet printer.

Toegevoegd na 2 uur:
Nieuwe kleine z/w laserprinters zijn al te koop vanaf
eur. 50,--
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een inktjetprinter heeft vloeibare inkt (extreem duur, als je het per liter uitrekent).

Bij een laserprinter noem je het patroon een 'Toner'.
Dat is een cassette gevuld met zwart poeder.
Dit poeder wordt via een rol op het papier geperst waar het zwart moet worden, en vervolgens gaat dit vel langs een hete rol, waardoor de inkt in het papier een soort van vastsmelt, zodat je het er niet meer af kan vegen.

Laserprinters zijn in aanschaf een stuk duurder, maar per afdruk qua inkt veel goedkoper.

Als je weinig, maar wel met enige regelmaat print, is een inktjet een betere optie (is goedkoper in aanschaf). Als je lange tijd niet print gaan de spuitmondjes dichtzitten en moet je een nieuw patroon kopen. Dan is een laserprinter een betere optie.
Als je heel veel print, is een laserprinter ook goedkoper. Eenmalig een duurdere aanschaf, die zichzelf terugverdient.

Ik zou zeggen, als je veel print: Schaf een laserprinter aan. En als je af en toe eens kleur nodig hebt, zet je er een goedkope inktjetprinter naast.

(Laserprinters zijn er ook in kleur, maar die zijn dan weer heel erg duur en je hebt er 4 toners voor nodig)
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Laserprinters zijn te koop vanaf eur. 50,--
De beste optie is: Koop een 2e hands goedkoop laserprintertje (liefst met volle toner) op de kop en je kan de rest van je leven printen.
Zo doe ik het ook!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee inkt HEB je niet nodig, en ook je lasterprinter heeft geen behoefte aan inkt. Laserprinters werken - net als kopieerapparaten - met toner ; een soort poeder dat op een ingewikkelde manier wordt overgebracht op het papier en ingebrand.

En ja, die toner zit ook in patronen / cartridges. Ook een laserprinter kan van lucht geen kleuren maken. Die toners zijn vaak relatief wel wat duurder dan inkt, (en de apparaten zéker) maar per kopie ben je op de lange duur beduidend goedkoper uit. , en de resultaten zijn ook mooier / slijtvaster.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik heb toevallig maandje terug een laserprinter gekocht. De aanschafwaarde is echter helemaal niet hoog, in tegenstelling tot wat hier boven staat. Ik heb bij de mediamarkt de samsung ML2525W gekocht voor 90 euro (of 89, weet ik niet meer precies) inclusief een volle toner. Een nieuwe toner voor dit model kost ongeveer 50 maar dan heb je wel +- 2500 prints, dus dat is 2 cent per printje, dat is met een inktjet niet haalbaar. De printer kan dan wel alleen zwart wit printen. De tonerinhoud, en de prijs van toners, en het aantal afdrukken per toner, verschilt wel heer sterk per printer. Het is vaak wel zo dat een duurdere printer, uiteindelijk goedkoper is per print. Nog een voordeel van een laserprinter is dat het ook heel snel gaat, ongeveer 2 sec per pagina.
Maar het nadeel is dan dat de toners in aanschaf erg duur zijn, maar ze gaan wel veel langer mee, en ze drogen ook niet snel uit. En als je kleuren gaat printen wordt het helemaal een duur grapje, dan moet je dus 4 toners kopen per keer, dus dan ben je 200 euro kwijt als je inkt gaat vervangen.
Dus als je veel print en je print niet veel in kleur, dan zou ik een laserprinter nemen!