als je een harddisk uit de winkel alvast volzet met nullen en eentjes.. bespaar je dan niet heel veel tijd bij het copieren van een grote file?

Kan me voorstellen dat het minder tijd/energie kost om nullen en eentjes lokaal, op de targetschijf, te rangschikken, dan dat het kost om via een kabel of netwerk fysiek data over te pompen.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Hardware
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
0-en en 1-en in een batchfile plaatsen? Met welk bestandssysteem?

Het beste antwoord

Op een harde schijf *kun* je alleen maar schrijven. Of lezen natuurlijk. Maar niet husselen.

Husselen is lezen gevolgd door schrijven, waarbij dat schrijven mogelijkerwijs op een andere plek gebeurt.

Als je op een bepaalde plek iets schrijft, en daarna schrijf je op diezelfde plek iets anders, dan gaat datgene wat er oorspronkelijk geschreven was, verloren.

Een harde schijf is verdeeld in duizenden cirkelvormige sporen, het ene spoor binnen het andere. Om te schrijven, beweegt de schrijfkop tot hij boven het juiste spoor staat. Daarna wacht de schijf tot de juiste plek van dat spoor onder de schrijfkop door draait. Vervolgens gaat de kop de informatie op het spoor schrijven.

Bij kopiëren wordt de informatie aan de nieuwe harde schijf geleverd. De harde schijf gaat dan steeds naar het juiste spoor en schrijft dat spoor vol, vervolgens het volgende spoor, enzovoort, tot het kopiëren voltooid is.

Bij husselen wordt de informatie ook aan de nieuwe harde schijf geleverd. Maar de harde schijf zou nu eerst de oorspronkelijke nullen en enen moeten lezen, dan husselen, en dan schrijven.

Dat lezen gaat op dezelfde manier als schrijven: kop boven juiste spoor zetten, wachten tot juiste stukje spoor onder kop door draait, dan lezen.

Husselen gaat daardoor trager dan schrijven: bij husselen moet je eerst al die langzame bewegingen uitvoeren om te lezen, en vervolgens nog eens om te schrijven. Bij schrijven hoef je al die bewegingen maar één keer te doen.

Toegevoegd na 1 minuut:
Bedenk dat de bewegingen van de kop naar het juiste spoor verhoudingsgewijs heel traag zijn. Het wachten tot de juiste plek van het spoor onder de kop doordraait is ook relatief traag. Het schrijven (of lezen) zelf gaat dan verhoudingsgewijs heel snel.

Dus hoe minder bewegingen je hoeft te maken, hoe sneller de totale operatie is.
Cryofiel
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

NEE dat is niet zo, dat is eerder vertragend...
Het schrijven gaat vlugger dan het herschrijven...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja en nee. Feitelijk is dat wat formatteren is. Je formatteerd een schijf in een bepaalde indeling, en hiermee leg je de hoofdpatronen vast.

Je moet zowieso 'het hele patroon' zoals je dat noemt door de kabel heen sturen. Anders weet de schijf toch niet welke informatie er geschreven moet worden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat stel je nu precies voor?
De 0'en en 1'en worden op de harde schijf gezet door middel van magnetische polarisatie. Als je een bestand schrijft naar de harde schijf, dan worden de bits dus opgeslagen met behulp van magnetisme. Het filesystem slaat vervolgens de locatie van dit bestand op, zodat het makkelijk terug gevonden kan worden.

Wat bedoel je precies met rangschikken van bits? Het is niet mogelijk (laat staan energie-zuiniger) om op een plaats wat bytes op te pakken en die vervolgens ergens anders weer neer te zetten. Dat is eigenlijk hetzelfde als gewoon schrijven toch? En hoe weet de harde schijf in welke volgorde de bits moeten komen te staan? Ook een situatie waarin je verwijst naar een bestaande locatie van 0'en en 1'en die je toevallig nodig hebt, is niet handig. Dat is enorm complex (lees: het kost meer tijd om te lezen/berekenen) en het aantal mogelijk combinaties van meerdere bits is enorm.
Heb je wel eens nagedacht over wat er gebeurd als je een bestand verwijderd? Het bestand wordt dan niet van de harde schijf gehaald, maar er wordt slecht in het filesystem aangegeven dat de locatie weer is vrijgekomen. Als er nu een nieuw bestand wordt geschreven, dan gaat het gewoon over de oude locatie (waar dus nog altijd die 0'en en 1'en van je oude bestand staan) heen.

Overigens is je filesystem wel zo slim om niet altijd nieuwe gegevens te schrijven. Probeer maar eens een groot bestand te knippen (dus niet kopieren) en vervolgens te plakken op een andere locatie binnen dezelfde harde schijf. Je zult zien dat het enorm snel gaat. Bij het kopieren maak je een nieuw bestand aan en dat duurt dus langer.

Is het zo wat duidelijker of heb ik je vraag helemaal verkeerd begrepen?