Met welke wifi router kan je prioriteiten instellen?

Zodat ik met mijn tablet altijd het maximale bandbreedte kan krijgen wanneer ik dit aan het netwerk vraag.
Ik heb op het wifi netwerk ook een computer waarmee ik wel eens wat download. Echter neemt dat dan vaak alle bandbreedte in beslag en kan ik niet gelijktijdig op mijn tablet een HD filmpje/trailer/youtube bekijken.

Ik zou dus willen dat wanneer ik op de tablet meer bandbreedte vraag, de router automatisch de andere bandbreedtes knijpt van de andere computers.

De prioriteit instelling kan dan via ip-adres of via mac-adres.

Toegevoegd na 50 seconden:
Of is een andere methode om eenvoudig via de tablet (android) de computer van zijn internet connectie af te gooien, of te beperken.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Hardware
1.9K

Het beste antwoord

Mijn router, een FRITZ!Box 7340, kan dat allemaal.
Dit apparaat 'krijg' je van XS4all bij een VDSL verbinding.
Is trouwens een geweldige router, er zit ook een DECT-centrale in en nog veel meer.
escape
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb nu dezelfde router, hoe stel je dat in?

Andere antwoorden (1)

Deze service heet QoS (Quality of Service) en daarmee kun je diensten, IP/MAC-adressen voorrang geven en/of een bepaalde bandbreedte toewijzen. De werking en mogelijkheden schelen per router; sommige zijn beter om VOIP-traffic te regelen, andere beter voor een fast-path (gaming), etc in te stellen. Eigenlijk is QoS wel op alle fatsoenlijke routers te vinden, maar in de praktijk ontbreekt dan net die functie / flexibiliteit die men nodig heeft.