Ik heb een 1TB externe HD zonder originele voeding. Er staat bij: 12V. Kan ik _elke_ 12V-voeding pakken?

Of kan er dan iets doorbranden, bijv. als 't (m)A-getal niet is zoals ie moet zijn...

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Hardware

Antwoorden (4)

Je hebt gestabiliseerde gelijkstroom nodig.
Let op de plus en de min.
Minimaal 1 amp., liefst meer. (hierdoor zou die heet kunnen worden, bij te weinig amp.)
Uitzondering: als de gelijkrichter zich in de HD bevindt, dan moet er wisselspanning in.
Kijk naar ~ wissel en ... gelijkstroom
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het mA-getal (of W) van de adapter moet *minimaal* gelijk zijn aan wat de HD nodig heeft. Mag meer zijn: voor de adapter geeft het aan hoeveel mA die adapter maximaal kan leveren, hij kan ook minder leveren.

Omrekenen tussen (m)A en W is een kwestie van vermenigvuldigen. Bijvoorbeeld 2000 mA = 2 A. Bij 12 V komt dat overeen met 2*12 W, dus 24 W.

W wordt ook wel eens als VA geschreven.

Als je adapter te weinig (m)A levert, heb je twee mogelijkheden. Ofwel de HD doet het helemaal niet, ofwel hij is niet betrouwbaar omdat hij elk moment kan uitvallen, met gegevensverlies tot gevolg.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ho, voor je begint controleer de polariteit goed. De polariteit staat aangegeven op de adapter en op de drive. Anders gaat hij wellicht de verkeerde kant op draaien. Het Het teken is een bolletje met een punt erinen een streepje
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Op de drive staat alleen maar 12V en verder helemaal niks. En de adapter is niet aanwezig, zoals ik al zei :).
In aanvulling op het antwoord van Rotaluclac kan ik nog zeggen dat je een gestabiliseerde voeding moet hebben. Een oude treintransformator kan wel de juiste spanning leveren en ook voldoende stroom (mA), maar de spanning is niet gestabiliseerd. Als je een geschakelde voeding hebt, dus zonder zware transformator, heb je altijd een gestabiliseerde voeding de geschikt is voor jouw doel.

Toegevoegd na 19 uur:
de = die
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hoe herken ik een geschakelde voeding?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een transformator is een (in verhouding) groot zwaar ding van ijzer. Soms zie je aan de vorm van de behuizing dat er een transformator in de voeding zit. Als je het echt niet weet, kun je er ook een magneet bij houden. Geschakelde voedingen zijn vrijwel niet magnetisch. Transformatoren zijn dat wel. Als je goed oplet en af en toe eens een oude of kapotte voeding uit elkaar haalt, leer je vanzelf het onderscheid te maken. Overigens zijn geschakelde voedingen ook beter, omdat ze in rust vrijwel geen verbruik hebben, terwijl rust of vollast bij voedingen met transformator bijna niets uitmaakt voor het verbruik. Een oude laptopvoeding zou voor jouw doel heel geschikt zijn.