Bestaan er stille cpu-ventialtors voor laptops?

Heb een Toshiba Satellite P300 - 27D. Ventilator op de processor maakt een hels lawaai. Er is nochtans geen sprake van oververhitting. Kan zo'n ventilator worden vervangen door een stillere zoals bij een desktop?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Hardware

Antwoorden (3)

Ja hoor, ga maar eens kijken. Raad je aan om geen originele Toshiba producten te kopen, die zijn veel duurder. Kijk wel uit met je garantie, als je er zelf iets aan veranderd, vervalt die misschien.

http://www.geeks.com/products.asp?cat=FAN
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ga maar naar een radioonderdelenwinkel die zijn in elke grote stad.
Wel zul je de originele er eerst uit moeten slopen en ze zitten met een klein miniatuur stekkertje (niet vól aan de draden trekken maar tegelijk met horlogeschroevendraaier uitwippen) en je hebt een kleine kruiskopschoevendraaier benodigd voor de koelplaat.
Maar vòòrdat je aan deze klus begint: ze verkopen alleen ventilatoren die aan één kant de lucht erin gaat en aan de andere kant eruit - veel merken zijn tegenwoordig van het centrifugaalprincipe en dan vallen zulke winkels af, helaas.
Dus niet gelijk gaan slopen, eerst achterwand eraf en eerst wel bekijken of het geen uitwaaier is zoals in een een stofzuiger: dan heb je een probleem!

Toegevoegd na 4 minuten:
Extreem veel lawaai wordt vaak veroorzaakt doordat een broodkruimel was opgezogen, of een paperclip. Altijd eerst kijken of het de vin eigenlijk wel was?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
moeilijk,meestal maakt de ventilator een wezenlijk deel uit van de koeling(vormt een geheel).
doordat dit een redelijk klein ding is,moet ie snel draaien om koeling te geven.
goed reinigen zodat hij goed in balans loopt scheelt al veel.
kan natuurlijk ook het lagertje zijn
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja,de laptop maakt al lawaai van bij het begin toe hij nog nieuw was. Heeft niets te maken met lagertjes of wat dan ooK Heb ontdekt dat gelijkaardige laptops van een ander merk (Acer, en vooral Samsung) weinig tot geen lawaai maken. Maar ja ik heb mijn toshiba nu eenmaal. Ik geloof niet dat het kan worden opgelost.