Hoe stel je trunk ports in op twee switches en kun je vlans van switch a terug zien op switch b?(cisco)

Ik heb een router met daarop acht vlans.
Switch a heeft de eerste vier en switch b de rest...
ik wil fa0/1 of 2 gebruiken maar het lukt niet :(
plus ik wil vanuit switch b alle vlans kunnen zien.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Hardware
2.5K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
heb je interface fa1 al in trunking mode gezet?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee ik weet snap niet zo goed hoe dat moet..
plus ik ben bang om mij configuratie kwijt te raken nu de vlans ingesteld zijn en de router eindelijk de vlans ziet op switch 1
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
haha ja dat is lullig.
is het overigens niet Fe01(fastethernet)? i.p.v fa01
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja idd foutje

Het beste antwoord

Op beide switches moet je een trunking port instellen, deze moeten in een aparte management vlan komen (bijv. 99)
op switch a:

#en
#conf t
#interface fas 0/1
in de config-if mode:
#switchport mode trunk
#switch port trunk native vlan 99
#end
#sh int trunk

op switch b doe je hetzelfde

default staat de encapsulation on dot1q
om de vanaf switch a de vlans op switch b te kunnen zien moet je een vtp(vlan trunking protocol) instellen.(domain moet op elke switch hetzelfde zijn)
voorbeeld:

#en
#conf t
#vtp domain goeievraag
#vtp domain server
#end
#sh vtp stat

doe dit op beide switches, eventueel kun je de mode en dergelijke aanpassen maar in principe is dit voldoende om de vlans te kunnen

#vtp ?

Toegevoegd na 15 minuten:
#vtp domain server
moet zijn
#vtp mode server
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt ! Ik heb dit in packettracer geprobeerd en het werkt, zal het morgen op mijn stage doen :-)
Mijn begeleider laat mij de 2 switches verder configureren.
(hij had de router al ingesteld en poort 24 op SW-01 gaat naar de router.) maar ik moet verder de rest configureren.