Heeft de BIOS nog invloed zodra de computer (Windows) volledig is opgestart?

Heeft de BIOS nog invloed zodra de computer (Windows) volledig is opgestart? Is er gedurende computer gebruik nog activiteit in de BIOS?

Toegevoegd na 10 uur:
Ja en nee in de antwoorden. Hmmm ienemienemutte?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Hardware

Het beste antwoord

Je BIOS (Basic Input/Output System) is in principe een routekaart die het systeem volgt om je systeem succesvol te laten opstarten. Zodra het draait, wordt die informatie nog wel gechecked, en die paden gevolgd, dus ja, het antwoord op je vraag is ja.

Dat zeggende is de onderliggende vraag de invloed. Je kunt als je systeem eenmaal draait, je bios niet meer aanpassen, dus heeft de bios nog invloed wat dat betreft? Goeie vraag. Je kunt er niet meer in, dus je weet ook niet wat er zou gebeuren als je tussentijds dingen aan zou pasen. Fatal blue screen verwacht ik. Ineens zal je systeem de hardware niet meer 'begrijpen', niet meer kunnen benaderen, ofsimpelweg niet meer weten wat het is.

Dus ja, als je systeem draait is de bios nog steeds actief, het is de basis van hoe je systeem in elkaar zit. Iedere beslissing wordt bij wijze van spreke op dezelfde manier gechecked. Allemaal vinkjes in het check-proces? Dan het groene lichte en wordt het apparaat gebruikt. Ergens een vinkje weg? Dan werkt het apparaat niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

De BIOS geeft aan wat de computer kan, Windows past zich daarin aan, de BIOS past zich alleen aan als je bepaalde functies op AUTO zet, en jij in de tussentijd wat verandert hebt aan de hardware.

Na het opstarten zal hij zich niet meer aanpassen.

Toegevoegd na 1 minuut:
Hij kan wel dingen bijhouden, zoals een drempel qua temperatuur van een processor, dan zal hij beginnen te piepen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja de BIOS blijft belangrijk omdat deze de componenten aanstuurt én de opstartprocedure. Windows doet alleen een software-controle (drivers).

Je hebt BIOS nodig om bvb te veranderen van opstarten omdat bvb de harde schijf kapot is. Geen harde schijf = geen Windows. Met BIOS kan je nog eens aanduiden dat je wil opstarten van de herstel cd en zo.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, het BIOS is uitsluitend om de bootloader en vervolgens het OS de mogelijkheid te geven de hardware aan te spreken. De BIOS instellingen worden vervolgens in het geheugen van je PC geladen.

Dat het BIOS niet meer aangesproken wordt nadat het systeem geboot is, blijkt wel uit het feit dat je je BIOS vanuit Windows kunt flashen (waarna - afhankelijk van je keuze - de BIOS instellingen weer terug worden gezet naar hun originele waarde) en dat dat geen enkele invloed heeft tot het moment dat je een reboot uitvoert.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De BIOS zelf wordt enkel tijdens het opstarten gebruikt. Echter heeft Windows7 voor de activatie een SLIC2.1 Bios nodig. Is dit niet aanwezig, kan Windows niet worden geactiveerd/geregistreerd. Windows checkt dus wel de Bios tussendoor, maar niet op alle elementen.

In oude PC's zat een los IC met de bios erop/in. Het IC verwijderen als de computer aanstond (en evt. Windows geladen was), was geen succes; de computer bleef soms hangen. Of dit voor alle PC's geldt, heb ik niet geprobeerd. ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bij sommige systemen werkt de hack prima, maar sommige andere niet... maar dat is de vraag niet. :-)
De invloed van de Bios is bij een draaiende Windows is dan dus niet of nauwelijks nog relevant.
je bios kun je in ieder geval niet meer veranderen als je OS draait, heb je je LAN uitgeschakeld in je BIOS, dan kun je hem niet meer aanzetten in je OS. Dit geldt ook bv voor de bootvolgorde van je hardware en je onboard video en audio.
Er zijn tegenwoordig "BIOSloze" pc's, maar of dat echt ontbreekt of dat het alleen maar is dat je er niet meer in kunt weet ik niet.
Zelf vind ik de BIOS het leukste onderdeel van de pc, alles hangt of staat ermee en is, als deze een beetje uitgebreid is, leuk aan te passen aan je eigen hardware. Flashen is minder leuk, dat wil wel eens misgaan al is dat bij moderne pc's bijna niet meer zo. Ik zou nooit vanuit Windows flashen, daar is een OS te onbetrouwbaar voor.