Welk geheugen past in mijn moederbord?

Ik heb een Asus P5B SE moederbord. Daarin zitten vier geheugenslots; in elk slot kan maximaal 2 GB worden geplaatst.

Ik heb nu 2 geheugenmodules van elk 1 GB, dus in totaal 2 GB.

Tot nu toe was dat voldoende, de computer hoefde slechts heel af en toe te swappen. Maar nu wil ik beeldbewerking gaan doen, en dan schijn je meer geheugen nodig te hebben om de snelheid erin te houden.

Hoe weet ik nu welke geheugenmodules ik erbij kan zetten? Ik lees van alles over DDR2 of DDR3 en andere types, over kloksnelheden en andere megahertzen - ik snap er niets meer van.

Kan ik bijvoorbeeld twee geheugenmodules van elk 2 GB kopen en die erbij prikken, zodat ik 6 GB heb? Of is het niet mogelijk modules van 1 GB en van 2 GB naast elkaar te gebruiken?

En waar moet ik op letten wat betreft DDR2 of DDR3, ECC, dual channel, megahertzen en meer van dat moois?

Toegevoegd na 28 minuten:

En wat is SDRAM en dergelijke, is dat iets waar ik op moet letten?

Cryofiel
12 jaar geleden
in: Hardware
1.2K

Het beste antwoord

Ik heb het zelfde moederbord en je kan het beste dualchannel kopen en het moet DDR2 zijn, DDR3 gaat niet werken. Je kan 2x 2GB erbij stoppen maar het is zinloos om sneller geheugen te kopen dan dat er in zit omdat het dan toch die snelheid aan neemt. Andersom natuurlijk hetzelfde. ECC is geloof ik met extra foutcontrole.

Toegevoegd na 12 minuten:
http://tweakers.net/pricewatch/238645/corsair-vs4gbkit800d2.html

800mhz is het snelst, als er 677mhz inzit en dat laat je zitten dan gaat alles op 677 draaien.

Toegevoegd na 15 minuten:
Het is DDR2 SDRAM of DDR3 SDRAM, daar hoef je dus niet op te letten. Wel dat het DDR2 (SDRAM) is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Cryofiel
12 jaar geleden
Bedankt voor deze informatie! Ik heb even de aankoopnota bekeken. Er zit nu in: 2 GB Team Elite RAM DDR2 800 MHz 2 x 1024 MB dual channel heatspreaders Kostte destijds (zomer 2008) € 44. Het geheugen uit jouw Tweakers-link is 4 GB. Moet ik dat zien als *twee* geheugen-kaartjes van elk 2 GB? En kosten die twee dan *samen* ongeveer € 40, of betaal ik in totaal ongeveer € 80?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2x 2GB voor 40euro. Als je http://www.cpuid.com/downloads/cpu-z/1.58-setup-en.exe even draait kom je er precies achter wat voor geheugen timings je hebt, ik gok dat het het mooiste is als dat ook overeenkomt. (tabje memory)
Cryofiel
12 jaar geleden
Hmm, Firefox wilde het niet downloaden, dus ik heb LeechFTP maar weer eens ingezet. Maar ja... installeren, programma starten ... "The error code 0x5 (5) occured during initialization." Daarna doet het programma wel iets. De tabs CPU en Caches zijn redelijk gevuld. De tabs Mainboard, SPD en Graphics zijn leeg. De tab Memory geeft alleen aan dat de Size 2048 MBytes is; de overige vakjes zijn leeg.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Okay nou denk ik ook niet dat dat heel veel zal uitmaken. Je hebt wel een 64-bits OS trouwens? Anders kom je ook niet ver met 4GB.
Cryofiel
12 jaar geleden
Yep, 64-bits OS (Windows Vista Ultimate). Anders zou 4 GB inderdaad zinloos zijn. Overigens heb ik dan straks, na het bijplaatsen van die 4 GB, in totaal 6 GB.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Jups, heb je het al besteld eigenlijk? Je zou ook even kunnen kijken of je daadwerkelijk geheugen te kort komt als je bewerkingen gaat doen.
Het zou in een vervelend geval zo kunnen zijn dat het geheugen elkaar niet moet, dan zou je er voor kunnen kiezen om die 2GB er uit te halen.
Cryofiel
12 jaar geleden
Volgens http://hugin.sourceforge.net/ heeft Hugin veeeeeeel geheugen nodig. En inderdaad, eerst maar eens die 2x2GB bestellen, en als het niet werkt, de huidige 2x1GB eruithalen.
Cryofiel
12 jaar geleden
Ik heb SiSoft Sandra geïnstalleerd; dat geeft wel informatie over mijn computer, en ook over het geheugen. Zie mijn reactie onder het antwoord van Pieter1946 voor de resultaten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je dan CAS 5 (latency) geheugen neemt kom je helemaal in de buurt, dat zijn de reepjes die ik linkte ook.
Cryofiel
12 jaar geleden
Geen idee wat dat betekent - maar ik geloof je op je woord. Dus gewoon het Corsair-geheugen bestellen via jouw Tweakers-link, als ik je goed begrijp. -- Iets anders - Wat ik meen te begrijpen uit de informatie van SiSoft Sandra, is dat het geheugen dat ik nu heb, in principe op 800 MHz kan draaien ("Team-Elite-800" en "DDR2-800"). Ik meen echter ook te begrijpen, dat de geheugenbus slechts op 333 MHz (of 666 MHz, ik weet niet hoe ik die getallen moet interpreteren) draait. In het BIOS staat de snelheid van de geheugenbus op "Auto". Kan ik in het BIOS een hogere snelheid instellen voor de geheugenbus, of gaat dat fout? Stel dat ik in het BIOS een te hoge snelheid instel voor de geheugenbus, kan ik dan opnieuw booten en de snelheid weer op "Auto" zetten, of kom ik dan nooit meer in mijn BIOS omdat het geheugen niet meer werkt en de computer dus definitief onbruikbaar is geworden?
Cryofiel
12 jaar geleden
Het werkt niet. Ik heb daar een nieuwe vraag over gesteld - zie
http://www.goeievraag.nl/vraag/4gb-geheugen.248290 .
Cryofiel
12 jaar geleden
Het werkt nu wel! Uitleg heb ik bij mijn andere vraag geschreven.

Andere antwoorden (1)

Download het programma sisoft sandra en installeer het.
Kijk dan bij geheugen en zie wat er in zit. Bestel hetzelfde geheugen maar misschien 2 x 2 GB en plaats dat in de vrije sloten.