Ik heb een arduino uno gekocht en wil daarmee een dc motor aansturen. Is dit mogelijk????

Ik wil dat als de arduino een x signaal van de computer krijgt de motor linksom gaat draaien en als het y signaal krijgt de motor rechtsom gaat draaien. Is dit mogelijk met de arduino uno?

Toegevoegd na 2 dagen:
Het gaat om een 7,2 V motor. Ik heb een arduino uno en een motor shield gekocht:
2 way 7-12V motor drive
2A Vermogen

Ik heb een foto bijgevoegd om te laten zien wat ik nu heb. Is dit juist?

De adapter geeft 9.6 volt aan de arduino. Ik heb het nu dus allemaal aangesloten maar ik weet niet hoe ik die nu aan kan laten gaan. Weet er iemand misschien een scriptje waarmee ik de motor nu stroom kan geven????

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Hardware
2.6K

Antwoorden (2)

dat kan, maar niet rechtstreeks.
Arduino kan niet genoeg vermogen leveren om een motor aan te sturen, tenzij het een 0.015 Watt motortje is (bestaan die?)
Je zult dus een motorcontroller moeten gebruiken. De meeste controllers bevatten een H-brug waardoor een aangesloten DC motor linksom of rechtsom kan draaien.
Door pwm te gebruiken kun je het toerental varieren.
Zelf een H-brug klussen kan voor een klein motortje wel, maar een standaard controller kost je ook de kop niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
hoi fb07,

ja hoor, dat gaat prima.
vraagje: hoe groot is de motor?
welke stroom / spanning moet hij werken?
is het gelijkspanning, wisselspanning, draaistroom?
is het een stappenmotor?
kortom er zijn nog wat vraagjes voordat ik een zinvol antwoord kan geven.

waarvoor is het bedoeld?
mogelijk kan ik dan wat zinnige(re) adviezen geven

groeten, Dré

Toegevoegd na 20 uur:
hoi een kleine aanvulling op jouw reactie

de arduino heeft natuurlijk meerdere uit en ingangen, dus geen probleem. ik ken de arduino niet zo, maar dat gaat veranderen ik heb er een besteld.

het is de één poot voor de richting, één poot voor de snelheid.
richting hoog/laag snelheid PWM veel micro controllers hebben een PWM timer ingebouwd. (arduino??)
dus is het een kwestie van getalletje invoeren in het betreffende register.

dan de motor, een L293 bevat maar liefst 2 H-bruggen, met blusdiodes. daarmee kan je twee motoren aansturen, 1,5A beslasten. één chipje met alles er in, maar helaas net geen 2A
je kan wel tot 40V gaan, waardoor je toch wel vermogen kan leveren, maar je hebt al motoren voor 9V.
in deze chip kan je de elektronica en de motoren afzonderlijke voedinsspanningen geven.

de L298 is een zwaardere uitvoering, die kan tot 3A gaan, maar je moet zelf de blusdioden aanbrengen.
kan je de L293 met een hex-inverter (7414) aansturen, voor de L298 heb je de L297 nodig.
natuurlijk kan het ook anders, maar dan moet je meerdere pootjes van de Arduino gebruiken.
jij wilde één pootje voor de richting en (vermoedelijk ook) één pootje voor aan/uit. dat aan/uit pootje kan je meteen ook gebruiken voor de snelheidsregeling. (snelheid 0 is uit)

de adapter van 9,6V is prima voor de Arduino, en een klein motortje. adapters leveren gewoonlijk niet zo veel stroom als jij wenst.

dus voor testen kan het prima, maar ga je de boel belasten dan is er een zwaardere voeding nodig.

groeten, Dré
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb mijn vraag aangepast. Daar staat de benodigde informatie hopelijk wel in. Ook heb ik een foto toegevoegd.
Alvast erg bedankt,