Wat is het verschil tussen horizontale en verticale schaalbaarheid van een systeem?

Deze termen komen vaak voor in de ICT wereld.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Hardware
7.1K

Antwoorden (1)

Bij verticaal schalen ga je de capaciteit van je systeem vergroten door zwaardere resources. Snellere disks, processoren, meer geheugen, etc.

Bij horizontaal schalen ga je je systeem opsplitsen in onderdelen waarover je het werk kan verdelen. Dus in plaats van een hele vette webserver, twee gewone webservers met een load balancer.

Je zou kunnen zeggen dat horizontaal schalen "slim" schalen is, en verticaal schalen "brute force" schalen. In het voorbeeld van de load balancer is het een slimmere oplossing omdat je naast meer capaciteit ook foutbestendiger bent.

Aan de andere kant is verticaal schalen vaak makkelijker en sneller te realiseren. Extra geheugen bijprikken is immers niet zo spannend.