hoeveel maakt de classe van een microsd kaar uit?

Ik ben van plan binnekort een nokia x7 te kopen, ik wil graag veel geheugen dus ik ben van plan een 32gb microsd kaart te kopen.

ik heb echter gemerkt dat er verschillende classes zijn, die de snelheid van de overdracht bepalen,

mijn vraag is: is een classe 4 sdkaart genoeg om zonder lag mee te kunnen filmen (720p/8 megapixel), of om films mee te kunnen kijken (640 bij 480)?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Hardware

Antwoorden (2)

een classe 4 kaart, kan 4 MB/s (bron 1)

om op 720p op 15 beelden per seconden(met jpeg compressie) te filmen heb je 2.9 MB/s nodig
24 fps is 4.7 FPS, hier zou een c4 dus tekort schieten bij langere filmpjes (je telefoon kan het bufferen, maar niet eindeloos)

die MB/s van filmpjes heb ik van de 2e bron

natuurlijk weet ik niet exact welke compressie die nokia gebruikt, op welke resolutie/compressie/fps je wilt filmen, maar zo heb je een beetje een idee hoe en wat.

lezen gaat over het algemeen wat sneller, en 640x480 is lager dan 720p, dus dit zou zonder probleem moeten gaan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De klasse heeft te maken met de schrijf en leessnelheid van het kaartje. Hoe hoger de klasse, hoe sneller hij zou zijn.

Maar in jou systeem (dus nokia en kaartje) heb je altijd te maken met de traagste factor. Dus koop je de snelste kaartje, dan weet je nog niet wat de lees en schrijfsnelheden zijn van je Nokia en de kaartlezer hierin. Vaak hebben die een lagere normeren en haal je voor het kaartje gezien alleen de maximale snelheid als je het kaartje op je computer aansluit.