Speakers oude stereo aansluiten op pc?

i.p.v. de 2 kleine pc speakers wil ik de speakers van mijn oude stereoset aansluiten op mijn pc.
Kan dat in de zelfde 2 jacks als waar nu de pc speakers inzitten?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Hardware
15.8K

Antwoorden (5)

Als de stekkers passen kan je het proberen maar bij de meeste hifispeakers moet er een versterker tussen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De speakers van een oude stereoset zijn heel goed aan te sluiten op de computer, ze zullen waarschijnlijk zelfs beter klinken dan de plastic pc-speakertjes.
Ook zal het volume waarschijnlijk iets groter zijn omdat grotere boxen vaak een hoger rendement hebben dan kleine speakertjes.
Je moet alleen even kijken hoe je de draden van de boxen aan de computer verbindt.
Het vermogen van de versterker van de geluidskaart is niet zo heel groot maar zal toch voldoende zijn om op bescheiden kamersterkte de boxen aan te sturen.
Als je meer vermogen wilt dan kun je een versterker aansluiten tussen de uitgang van de computer en de boxen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nooit geweten dat dat zo kon, kan je gewoon een jack-kabeltje strippen en aanluiten?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
jha...dat kan niet...dan is binnen no-time je geluidskaart naar de klote.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@ik127: grote nonsens: een speaker box heeft net als een computerspeaker een impedantie van 4 tot 16 ohm, de geluidskaart merkt echt geen verschil.
Bovendien is het versterker-ic'tje op de geluidskaart beveiligd tegen overbelasting.
Ik heb jaren met een stel Celestion Ditton boxen op een Soundblaster Pro kaart gedraaid, gaf mooi geluid.
@MrTomaat: inderdaad: Neem stereo 3,5 mm plug, tip is + van linker speaker, ring is + van rechter speaker, sleeve is - van beide speakers.
ja dat gaat wel, maar je heb hier wel een versterker voor nodig. je geluidskaart geeft max. 500mW. hier heb je niet veel aan en dus heb je en versterker nodig

kijk of je versterker van je oude stereo set een AUX of CD input heeft. hier kan je zonder probleem een tulp/jack plug aan hangen.

maar gebruik nooit een Phono/plaatenspeler ingang dit gaat niet.

anders zal je ergens een versterker vandaan moeten halen die wel deze ingang heeft. kijk op een rommelmarkt of marktplaats ofzo daar vind je wel wat.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een halve watt uitgangsvermogen geeft in een box met voldoende rendement een redelijk geluidsvolume voor een huiskamer.
Een gemiddelde huiskamerbox heeft een hoger rendement dan (onversterkte) computerspeakers.
Bovendien klinken ze vaak beter, vooral in het laag.
Jazekers! Met een stereo mini-jack naar 2x tulp kabeltje sluit je je audiouitgang probleemloos aan op b.v. de tape ingang van de versterker van je stereo (er vanuit gaande dat je die erbij hebt!).
Niemand draait meer cassettes of banden dus zo'n tape input is altijd vrij :)

Controleer even in de geluidsinstellingen dat betreffende uitgang geconfigureerd staat als stereo/2.0 anders klinkt het geluid niet goed, en hoor je maar een deel van het geluid van b.v. een 5.1 configuratie.

Het kan soms zijn dat je de mixer van de PC een beetje moet bijstellen om de volledige geluidskwaliteit te behalen. Zet het wave aandeel op maximaal, en het microfoonsignaal laag (om rondzingen te voorkomen!). Bepaal dan met het mastervolume door deze van maximaal iets terug tezetten of het geluid niet vervormt, in dat geval kan de voorversterker in de versterker de stereo mogelijk iets over zijn nek gaan. Die PC outputs zijn best wel "hot".
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt voor jullie tips.
Het probleem is echter dam mijn versterker kapot is vandaar dat ik de speakers op mijn pc wil aansluiten.
Heb ze inmiddels doorverbonden en het stekkertje in de middelste(groene)aansluiting van mijn pc gedaan de boxen geven geluid maar kan volumme niet verhogen.
Volume instellingen in windows en wmp staan vol open.
Is er soms een softwarematige oplossing?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ah, je hebt je speaker dus toch letterlijk op je geluidskaart aangesloten, waarschijnlijk ook nog op de line out. Daar kun je normaliter alleen een koptelefoon mee aansturen.. :)
Of wacht, op die oude kaarten zat ook wel eens een speaker output, dat kan ook nog. Nee, als je alle instelling hebt nagelopen is dat het wat het is.
Je loopt wel een zeker risico dat je misschien toch iets opblaast dus ik zou bij de kringloop gewoon even een versterkertje scoren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
zijn 3 aansluitingen,line-in,line-out,microphone.
De speakers zitten op line-out,daar zaten de kleine pc speakers ook.
Misschien dan toch maar voor een versterkertje kijken
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, dat lukt niet. Het line-out signaal is veels te zwak. Voor een appel en een ei moet dat lukken om zo'n versterker op te halen dus. Als je speaker een beetje knap zijn heb je nog dikke kans dat het een stuk beter klinkt dat menig plastic computerspeakertje. Succes!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ok,toch raar dat ik met de pc speakers wel het volume kan verlagen / verhogen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in de beschrijving van de pc staat bij Line-out,for stereo line out signal.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zou maar niet doorgaan met die speakers rechtstreeks op die output aan te sluiten, straks blaas je 'm alsnog op. De impendantie van gewone speakers is meestal 8 Ohm. Die PC-speakers zijn vast een stuk hoger, daarom gaat het goed. Een line level ingang van een versterker heeft ook een relatief hoge ingangsimpendatie, oftewel geeft nagenoeg geen belasting op de line out. Sommige met sommige geluidskaarten ziet de PC wat eraan hangt, misschien gaat hij nu wel van slag van die lage impedantie...
hoi poowoo,

als je niet meer vermogen hebt, dan wat een PC kan leveren, dan zal je met de grote luidsprekers niet veel resultaat hebben.
het rendement van deze grote jongens ligt lager (daarvoor krijg je wel een betere geluidskwaliteit terug) waardoor je nauwelijks wat hoort. een versterker is dus noodzakelijk.

wil je redelijk geluid, koop dan zo´n kant en klare versterker met speakers en boom-box.
dit kost ongeveer E 25,- en je hebt prima geluid tegen redelijke kosten. respecteer de buren!

Groeten, Dré