Is bij een laptop het type processor (quad/dual/i3 enz) nog belangrijk of gaat het uiteindelijk alleen om het aantal Ghz?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Hardware

Antwoorden (3)

Het gaat niet alleen om ghz maar ook om de processor

een core i7 is veel beter dan een intel celeron

quad core is met 4 processor kernen

dual core met 2 kernen

en single core met 1 kern
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee dualcore heeft gewoon 2 kernen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
SINGLE core is single dus 1 kern DUAl is 2 kernen Quad is 4 kernen dan heb je ook nog 8 .... 12 etc
Nee het gaat vooral om de processor en dan pas om het aantal ghz'en. Een quadcore kan soms bijna 2x zo krachtig zijn als een dualcore met hetzelfde aantal ghz'en. Let op het woord kan, niet alle processen zijn gechikt voor meerder cores. Ook kan een 2,0 ghz processor krachtiger zijn dan 2,4 ghz processor.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De soort processor is zelfs veel belangrijker dan het aantal GHz.

Een dualcore heeft zodoende maar 1 kern en 2 threads

Een core 2 duo heeft 2 cores, wat dus per definitie sneller is bij hetzelfde aantal GHz

Een quadcore heeft zelfs 4 cores, wat dus weer veel sneller is dan een Core 2 Duo op dezelfde snelheid

En de nieuwe i7 hebben zelfs 4 kernen met 8 threads, wat weer sneller is dan een reguliere quadcore.

Zonder er al te veel op in te gaan kun je er van uit gaan dat een i5 quadcore op dezelfde frequentie als een oudere quadcore veel sneller is, en een i3 weer sneller is als een core 2 duo op dezelfde frequentie.

Hoe het allemaal zit is heel erg ingewikkeld, vandaar dat ik beter gewoon kan antwoorden met 'nee, het gaat lang niet alleen maar om het aantal GHz'.

Toegevoegd na 1 dag:
Excuses, een dualcore heeft ook 2 kernen, een core 2 duo versie van Intel is alleen de nieuwere generatie van de dualcore.