Wat gebeurt er als je een universele adapter gebruikt met een lager voltage dan de originele adapter?

Mijn laptop werkt op een 18,5v adapter, daar kan ik hem ook op instellen maar dan wordt hij zo heet, op 19v heeft hij dat ook, maar op 16v? De laptop werkt er dan wel op maar ik durf het niet al te lang aan te laten, ik denk dan zoiets van: Lager voltage, meer stroom per seconde nodige (joule ofzo?) en dan wordt hij NOG warmer, maar is dit zo? wil het het liefst niet zomaar uitproberen omdat dit toch duur is :P

bvd!

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Hardware
8.8K

Het beste antwoord

Dat moet je niet doen, te weinig spanning, laad de accu niet of heel langzaam op, bij te hoge spanning, kan Je het laad circuit en of de laptop opblazen.

Toegevoegd na 3 uur:
Ik neem aan dat je lt warm word, of juist je adapter?
De lt koeler houden lukt alleen door de fans lucht kanalen schoon te houden, trouwen zonder accu word hij toch ook heet?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

ik denk dat als een electrisch apparaat een bepaalde voltage of wattage nodig heeft om normaal en veilig te functioneren, je die voltage ook moet gebruiken. bij te weinig krijgt ie toch te weinig stroom (amperage) denk ik, en bij teveel volt, teveel stroom.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Oplader erin....... Batterij eruit..... En voilà je kan computeren en je accu blijft heel. Je heb universele laders die zelf de juiste wattage doorgeven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Warmte ontstaat door de stroom die door een weerstand loopt en is het vermogen keer de tijd:

Q (joule) = P (watt) * t (seconde)

Met
P (watt) = U (volt) * I (ampere)

En
U (volt) = I (ampere) * R (ohm)

Is
P (watt) = I (ampere) ^2 * R (ohm)
= U (volt) ^ 2 / R (ohm)

Aangezien de weerstand niet snel verandert geeft een lagere spanning U minder vermogen P en daarmee minder warmte Q in dezelfde tijd t.
Alleen laadt de accu van je laptop dan ook minder snel op en is het natuurlijk maar de vraag of hij het bij een lagere spanning U nog wel goed doet (16 tot 18 volt). Hij zal niet oververhit raken, omdat de warmte ook nog steeds naar de zelfde omgeving wegloopt. Waarschijnlijk wordt daarom juist een lagere maximum temperatuur bereikt.

Succes
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vergeet de joules. Het gaat om vermogens, dus spanning EN stroom. Te laag is zo wie zo niet goed. Daarvan moet hij meer leveren dan hij kan geven en zal hij te warm worden. Dit geldt voor zowel de spanning als de stroom.
Te hoog is best ok, qua spanning, maar hij moet niet te hoog zijn. De laptop zal vast wel een overspanningsbeveiliging kennen, of een stabilisator. Maar zijn stroom moet in ieder geval hetgene zijn wat de laptop nodig heeft, of hoger.
Ga naar dynabyte, daar verkopen ze ook adapters voor laptops en laat je voorlichten. Neem wel je laptop mee!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik neem aan dat je lt warm word, of juist je adapter?
De lt koeler houden lukt alleen door de fans lucht kanalen schoon te houden, trouwen zonder accu word hij toch ook heet?
Een laptop heeft intern een spanningsregelaar die de diverse lagere spanningen maakt die de diverse onderdelen van de computer nodig hebben.
Deze spanningsregelaar zal warmer worden als de spanning hoger is en koeler blijven als de spanning lager wordt.
De hoogste spanningen die de interne regelaar moet vormen zullen uitvallen als de voedingsspanning te laag wordt, er zullen dan sommige zaken in de laptop niet meer werken.
Het laden van de accu is waarschijnlijk een van de eerste zaken die stopt bij verlaging van de voedingsspanning.
Je kunt heel goed een iets lagere spanning gebruiken, het is onzin dat er dan meer stroom getrokken zal worden.
Als er essentiële delen uitvallen dan kun je uiteraard geen lagere spanning kiezen.
De stroom die de universele adapter kan leveren moet wel voldoende zijn voor jouw laptop, anders zal de adapter te warm worden of op z'n maximumbeveiliging uitschakelen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb in de auto weleens een verlengkabel op de sigarenaansteker gebruikt om zodoende de stroom voor de koelbox te reduceren.

Je kunt dus de kabel tussen adapter en computer verlengen (stuk kabel en 2 kroonsteentjes), zodat de spanning aan de ingang van de laptop verlaagd wordt , de stroom vermindert en de laptop minder warm wordt. (de kabel wordt dan uiteraard wel warmer)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je kabel warm wordt, is er wat goed mis. Je bent dan je kabel als weerstand of zekering aan het gebruiken.. Voor een paar tientjes koop je online of bij een computerzaak een adapter van het juiste type, niet de moeite om risico's met je auto of laptop voor te nemen lijkt me. Kwestie van het type van je laptop geven of op de oude adapter kijken, wat Voltage en Amperage is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Onzin, vroeger verbrandde ik de sigarenaanstekers met mijn koelbox. Te veel stroom. Sinds ik een verlengsnoer gebruik, koelt hij iets minder en heb ik geen last meer van gesmolten of berbrande sigarenaanstekers. En de snoer? Nou dat is niet te merken hoor, dat die warmer wordt.