Maakt het erg veel uit welk werkgeheugen je kiest? (zie omschrijving)

Kijk ik snap het verschil tussen DDR1-2-3 wel en ik weet dat ik DDR3 nodig ga hebben, maar maakt de kloksnelheid nog erg veel uit?

Ik wil een nieuw moederbord met een nieuwe processor kopen:

Moederbord:
http://www.alternate.nl/html/product/Moederborden_Socket_1366/GIGABYTE/GA-X58-USB3/478003/?

Processor:
https://www.alternate.nl/html/product/CPUs_Socket_1366/Intel(R)/Core_en_trade_i7-980/570193/?

Nu zag ik bij de processor iets staan over DDR3-800 en DDR3-1066, kan ik bijvoorbeeld wel DDR3-2000 gebruiken dan en wat zijn de voordelen hier dan aan?

Toegevoegd na 3 minuten:
De link voor de processor werkt niet goed, kopieer en plak de hele link in de url op er te komen

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Hardware

Het beste antwoord

Ja je kan prima DDR3-2000 drukken in die machine. Als je daar dan ook daadwerkelijk gebruik van zou willen maken dan moet je of je hele systeem overklokken (dmv. FSB multiplier), of de 'memory clock dividers' anders instellen.

Ik heb bv in mijn eigen systeem DDR2-1066Mhz zitten. Echter als ik mijn systeem opstart volgens de standaard instellingen; dan zal mijn system het geheugen op DDR2-800 laten lopen. Dat is volledig correct volgens de officiele specificaties. Ik heb in mijn geval de FSB opgehoogt (20%). Daarmee overklok ik dus mijn proccessor ook van 3.0 naar 3.6Ghz.

Als ik mijn processor niet zou willen meeklokken; dan kan ik de divider anders instellen. Op 4:5 bijvoorbeeld. Dan draait mijn processor 3.0Ghz en miijn geheugen op DDR2-1066. (Maar mijn PC kan de overklok wel aan)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Des te sneller de max kloksnelheid van het geheugen, des te sneller de gehele pc, maar dan moet het moederbord/pc die snelheid ook aan kunnen. b.v. DDR-2000 kan je gebruiken met een MB van 1066, maar dan loopt het geheel op 1066 en niet op 2000
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
mijn moederbord heeft geen 2000 in de standaarden, kan ik dan wel 2000 gebruiken of niet?