Wat betekent het dat een processor b.v. op 32nm is ''gebakken''?

Ik snap niet wat dat is mijne is 32 nm

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Hardware
1.2K

Antwoorden (2)

32nm is een lenge maat, net als 32mm, 32cm, 32m

hoe minder groot een schakeling in een processor is, hoe minder stroom ze verbruiken, hoe minder warmte ze maken, en hoe meer schakelingen op een cpu van 3 bij 3cm passen.

dusja, vergeleken met een 45nm processor zal de jouwe: zuiniger, koeler, en sneller zijn (en dan heb ik het niet over ghz, maar over berekeningen per seconde)

ook betekent dit dat de materiaalkosten voor een vergelijkbare processor lager zijn. (die van 45nm met hetzelfde aantal transistors zal groter zijn dan die van 32nm)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dus als die maat kleiner is dan past er meer in de processor en zijn ze veel zuiniger en sneller en koeler? mijn oude p4 heeft 90nm trouwens mijne van 32 is een laptop processor
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
klopt helemaal :) en ja voor laptops is zuinig zijn/niet warm worden helemaal belangrijk ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
bijzonder onderdeel alles veranderd zo snel
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
valt wel mee, ze maken het 1/3e kleiner (90 nm naar 32nm) en stouwen er 4 op een plaatje... en alles word nogsteeds kleiner en simpeler, waar je vroeger een speciaal moederbord had voor 2 processors en 1 3d kaart, stoppen intel en amd die kracht nu op 1 processor... zoveel nieuws is er niet, het word alleen steeds doorontwikkeld.
Dat heeft te maken met het productieproces van chips / processoren. Die 32 nm (nanometer) is de grootte van een transistor op de processor. Chip'bakkers' willen zoveel mogelijk transistoren op een chip hebben, omdat ze hiermee de chips sneller en uitgebreider kunnen maken zonder dat de chip zelf in omvang toeneemt.

Dus proberen ze de transistoren steeds kleiner te maken. Op dit moment zjn de kleinste transistoren op consumenten-processoren inderdaad slechts 32 nanometer groot. (Om even te vergelijken hoe klein dat is: een gemiddelde haar van een mens is ~80.000 (!) nanometer dik)

Dat in de volksmond op bijvoorbeeld tweakers.net het maken van chips 'bakken' noemen, heeft meer te maken met het feit dat aardappelchips gebakken worden, en dat het dus een grappige woordspeling is om te stellen dat computerchips ook worden gebakken.

In het echt worden computerchips gevormd op een dunne wafer van silicium, waarbij een transistor / chip wordt opgebouwd uit meerdere lagen van silicium, koper-, boor-, gallium- ionen.

Wil je meer weten over hoe chips nu gemaakt worden, zeker de eerste bron lezen. Dit probeert helder en visueel uit te leggen hoe de productie in elkaar steekt. Eenvoudig is het niet ;)