Wie kan mij advies geven over het gebruik van de ergonomische muis Evoluent ? (ter voorkoming van RSI of CANS)

Een vriend van mij graag zo'n ergonomische muis willen aanschaffen voor zowel beroepsmatig als ook voor privégebruik !
Wie zou mij hierbij enkele nuttige tips kunnen geven en waar kan men deze kan aankopen in België ? Heeft er iemand ook reeds persoonlijke ervaring met dergelijke muis ?
Alle reakties zijn van harte welkom

Mvg,

Karel8158

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Hardware

Het beste antwoord

Ik weet niet precies wat voor tips je zoekt. Maar vorig jaar heb ik bijv. een artikel geschreven om KANS (In het Nederlands Klachten Arm Nek Schouders) te voorkomen, wellicht is dat interresssant. Tevens als het om de computer gaat, is het gewoon niet verkeerd om je eigen houding te denken. Zie daarom ook bron 2, van een ander artikel dat ik geschreven heb.

Denk dat je, als je toch voor ergonomie gaat, het all-inclusive pakket moet nemen, dus ook gelijk te kijken naar je bureaustoel etc.

Succes.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Ik heb zelf ook last van RSI (al tijden) en ik kan je inmiddels zeggen dat de oorzaak van RSI niet ligt aan de manier waarop de muis wordt vastgehouden. Sterker nog, de oorzaak ligt niet eens in de pols of de stand van de pols.
De oorzaak ligt meer in de nek en schouders, hoe men 'in de stress' met de computer bezig is. Hoe je lichaamshouding is, en hoe je lichamelijk maar ook mentaal je pauze pakt en ook je micro pauzes.

Een speciale muis zal misschien een opluchting zijn. Maar dit is echter alleen maar schijn. Als je niet op zoek gaat naar de oorsprong van de RSI (voor je vriend), zal een speciale muis ook problemen gaan geven. En de oorsprong ligt niet bij de polsen of de vingers. Dat zijn alleen maar de symptomen.
Algemene stress en onrust in het hoofd (mentaal dus) levert de spierspanningen op in het lichaam. Bij een zittende baan ook meer in de nek en de schouder (bladen). Dat blokkeert het bloed en de zuurstof stroming om eventuele ontstekingen te kunnen genezen.
Bij chronische spierspanning, zal zullen ook de zenuwen minder ruimte hebben, is de kans op ontstekingen groter en daarmee ook lokale vochtophoping, met als gevolg weer minder ruimte en meer blokkade voor bloed en zuurstof. De bouwstenen om ontstekingen te genezen, weg te houden en alles gezond te houden.

Het is dus meer de vraag waarom het lichaam niet de ontstekingen kan genezen. Dat is dan ook waarschijnlijk de oorzaak waarom die ontstekingen zijn ontstaan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mijn dochter heeft er eentje en ze wil niets anders meer,ze heeft nu geen last van haar hand/pols en dit was voorheen wel het geval.