Waarom heeft een harddisk wel een draaiende schijf en een usb-stick niet, terwijl beide gebruikt worden voor data opslag?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Hardware

Het beste antwoord

Het is een totaal ander mechanisme. Een hdd is een magnetische schijf en de data wordt hier magnetisch in opgeslagen. Deze schijf moet draaien om bij alle data te kunnen komen.
Net zoals bijvoorbeeld een oude cassette bandje.

Een usb-stick heeft flashgeheugen. Wat wil zeggen dat de data in geheugenbanken zijn opgeslagen. Een soort matrix van allemaal geheugencellen. Er is geen magnetisme, en geen bewegende delen om het uit te lezen. Het nadeel is dat flash geheugen heel duur is in vergelijking met de prijs per GB van een HDD.

Een usb-stick van 64GB kost meer dan 100 euro en voor die prijs heb je een hdd van meer dan 1 TB.

Het voordeel van flash is dat hij veel kleiner is in formaat en je die dus gemakkelijker mee kunt nemen. Zonder mechanische delen is hij niet gevoelig voor beweging en transport.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

De harde schijf is echt een schijf net als een CD, die moet ook ronddraaien. Een USB-stick gebruikt een flash-chip waar de data in opgeslagen wordt. Om die reden hebben hardeschijven ook een veel grotere capaciteit dan USB-sticks.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat HDD's een groter opslagcapaciteit hebben dan een USB-stick is meer omdat HDD's een voorsprong van een aantal decennia hebben ook is een HDD nogal een stukje groter dan een USB-stick. Als je een 3,5" SSD zou maken met flash geheugen kom je trouwens een heel eind de buurt van HDD gok ik.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik weet het nog sterker, Je hebt nu SD kaartjes van 128GB (dat is grofweg hetzelfde soort geheugen als een USB-stick). Als je er daar 32 van in een 3,5" behuizing zou gooien wat echt makkelijk moet passen en er een controller bij gooit ben je makkelijk over de grootste HDD heen.
Een harde schijf bestaat al veel langer en de techniek is al veel meer doorontwikkeld. Vandaar ook dat de harde schijven veel groter zijn dan USB sticks (qua Gigabytes, niet qua omvang van de schijf zelf).

Toen de harde schijf 'uitgevonden' werd, was het nog niet mogelijk om op grote schaal flashchips te maken die zoveel data konden bevatten. We zitten dus eigenlijk nog met een verouderde techniek opgescheept. Voordeel is wel dat we nu heel veel data opslag krijgen voor heel weinig geld.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Om even op massiefje in te haken...... Dit is zeker verouderde techniek, maar het zit er aan te komen dat dit in de komende jaren drastisch gaat veranderen. Zo zijn er tegenwoordig SSD (Solid State Disk) schijven op de markt. Deze gebruiken ook chips om data op te slaan, zijn vele malen sneller en gebruiken aanzienlijk minder energie als de oude schijven. Helaas zijn deze momenteel nog zeer prijzig.

Toegevoegd na 2 minuten:
Ook nog een weetje... Naast draaiende schijven en chips zijn er ook nog tapes... Deze werken op de zelfde manier als een ouderwets cassettebandje en worden gebruikt om binnen bedrijven backups te maken.