Hoe kan ik mijn laptop repareren als ik hem niet eens aankrijg?

Ik heb mijn laptop al vrijlang maar de laatste tijd valt hij super vaak uit en soms verschijnt er ook een blauw scherm met wit tekst erop.

Ik kan hem niet nieteens meer opstarten
Hij valt dan TIJDENS het opstarten uit!
Weet iemand iets?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Hardware
1.3K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kan je in je BIOS komen? Meestal del/f10/f2 tijdens opstarten. Soms kan je daar ook de temperatuur van je CPU zien.

Het beste antwoord

Een laptop zelf repareren is vrij lastig. Omdat men vaak de belangrijkste componenten gaat uitwisselen om te kijken of dat het probleem was/is.
Zo kan je beginnen met de HDD wisselen, dan het geheugen, enz. Ook kan je de voeding nameten of deze wel goed blijft.

Maar buiten dit valt er weinig te wisselen en als het in de moederbord zit, dan is het vaak 'stuk'.

Dus van al dit heb je reserve onderdelen nodig: HDD, Geheugen, moederbord, enz. En die zijn nu eenmaal speciaal voor laptops en niet gangbaar te verkrijgen.

Ook kan je de laptop eens proberen op te starten vanuit een andere OS op een USB-stick. Zoals miniPE of varianten.
Misschien kan je nog de BIOS in komen, of via de beveiligde modus opstarten.
Begrijp je niet wat ik hierboven bedoel, dan zijn computers toch te moeilijk voor je...

Dus ik zou hem terugsturen voor reparatie of een monteur lang laten komen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
snapte er niet heel veel van (ben pas 14..)
dus laat ik hem gewoon repareren ;)
toch bedankt voor je antwoord!!

Andere antwoorden (5)

Breng je laptop gewoon terug naar waar je hem hebt gekocht en laat hem repareren :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
als hij uitvalt tijdens het opstarten, is dat dan als hij al een keer is uitgevallen? Zo ja; hitte waarschijnlijk. Zo nee; wat voor errors zie je?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat heet bluescreen. Hij is waarschijnlijk versleten en toe aan vervanging. Je kan nog proberen een recovery terug te zetten vanaf de cd die je bij de aanschaf hebt gekregen. Dat is misschien je laatste hoop.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ten eerste heet het blue screen of death. En ten tweede krijg je echt een blauw scherm wanneer je er last van hebt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En ten derde ik ben een sukkel die de vraag niet goed heeft gelezen.
Er kan een defect zitten in de hardware of in de software. Beide fouten kunnen een blauw scherm en uitval veroorzaken. Fouten in de software kun je echter verhelpen door de harde schijf te formatteren en een nieuw besturingssysteem te installeren. Je kunt een fout in de hardware opsporen door van een cd op te starten met een eigen besturingssysteem met diagnoseprogramma's. Een handig vorbeeld daarvan is Knoppix. Je moet dan op een andere pc een image van Knoppix downloaden en die op een cd branden. Als je laptop geen cd-speler heeft, kan het ook op een usb-stick.

Succes!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Stap 1 probeer op te starten in de "veilige modus"
Net nadat je je pc hebt aangezet dien je enkele keren op de F8 toets te drukken. Er komt dan een menu te voorschijn en kies voor "veilige modus". Als het opstarten dan wel lukt kun je ff systeem herstel proberen.

Maar meestal is dit een "geheugen fout". Je Ram geheugen module werkt niet meer zoals het hoort. Deze zitten onder in de laptop en meestal zitten er twee in.
Aan de onderkant bevinden zich een paar "deksels" en die kun je losschroeven. Kijk eens hoeveel erin zitten.
Zitten er 2 in haal er dan 1 uit en kijkt wat er dan gebeurt. Heeft het geen effect? Haal dan de module die er nog inzit ook uit en plaats de andere terug en kijk dan nog eens.

Mocht het niet baten? Dan kan het zijn dat ze beiden stuk zijn. Maar dat lijkt me sterk.

Zoals hierboven beschreven check je bios.. misschien wordt je cpu te warm door een defecte of vervuilde koeler.

Als het probleem niet is verholpen kan het ook nog je moederbord zijn. En die vervangen is duurder dan een nieuwe laptop kopen.
Succes!!