Hoe zorg ik dat de tijdsklok op Windows bureaublad weer op tijd loopt???

De tijdsaanduiding op mijn bureaublad (digitale klokje rechtsonderin Windows) klopt niet.
Ik heb hem al handmatig bijgesteld e
n gesynchroniseerd via internet, maar helaas, hij staat dan weer eventje gelijk maar na verloop van tijd loopt hij ernstig achter.

Ik heb eens vernomen dat deze klok ook wordt aangestuurd door een batterijtje (ergens op het moederbord) zodat deze ook doorloopt als de PC is uitgeschakeld. Is dat zo?

Hoe zorg ik dat hij weer goed loopt en in het geval van een batterijtje, hoe vervang ik die?

Het betreft een stand-alone, Fijitsu/Siemens van +/- 4jaar oud. Besturingssysteem Vista.

Toegevoegd na 2 minuten:
P.s. excuses voor degene die al antwoord hadden gegeven op de vorige vraag die ik stelde, ik had in de kop niet duidelijk een vraag neergezet maar alleen "klok windows" en was door de moderators verwijderd omdat dit in strijd is met de regels. Ik heb hem nu aangepast en hopelijk wil je hem nog eens beantwoorden, ik heb deze niet kunnen lezen.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Hardware
6.6K

Het beste antwoord

Soms gaat de batterij sneller leeg, maar dan zouden de settings van de bios ook opnieuw ingesteld moeten worden. Bedoel je met standalone dus ook geen internet verbinding? Als je deze n.l. wel hebt kan je de klok gelijk laten lopen met een internet server.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Jawel stand alone MET internetverbinding. Meerder malen opnieuw gesynchroniseerd. Loopt binnen 1 uur zeker een kwartier achter. Synchronisatie via time.windows.com
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dus word de pc +/- om het uur weer automatisch gelijk gezet! (Als de sync werkt teminste) Als je de pc b.v. 2dagen zonder stroom uit laat staan en je daarna bij opstarten de bios in moet stellen, is iig de battarij defect.
Zo niet zal de clock chip wel niet lekker zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb nu de synchronisatie site aangepast. (die je kan selecteren). Ik moet zeggen, hij loopt nu al een uurtje of 4 gelijk. Afwachten of dit lukt. Ik heb inderdaad wel de pc ivm onweer een paar uur van het stroom gehad en daarvoor een hele week ivm vakantie.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mooi!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
jjjgroot, je hebt niet echt direct een antwoord gegeven maar wel goed meegedacht. Vandaar dat ik jouw antwoord als beste selecteer. Bedankt voor de genomen moeite en het blijven checken van vorderingen/reacties bij mijn vraag.

Andere antwoorden (2)

Tijd en datum zijn ook in de Bios in te stellen.
En zo,n batterij op het moederbord gaat wel 10 jaar mee.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De batterij op het moederbord (type knoopcel) zorgt ervoor dat de tijd op je PC doorloopt als PC uitstaat.
De actuele tijd staat in het BIOS (op te vragen/te wijzigen bij aanzetten computer, waarbij dan bepaalde toets ingedrukt gehouden moet worden, bij Fujitsu-Siemens meestal DEL toets, raadpleeg evt. handleiding).

Als batterij niet goed meer functioneerd, zal de klok niet goed werken. Dat kun je eenvoudig controleren door BIOS even te raadplegen op juiste tijd, bijv. de volgende dag voordat je aan de slag wilt, terwijl je avond van te voren de tijd correct hebt gezet.

Of je in Windows handmatig de tijd zet of deze synchroniseert met een server, maakt verder niets uit voor werking van de interne klok, het zijn beide slechts momentopnames. (Synchroniseren is geen continue proces) . Op een gegeven moment loopt de tijd gewoon weer uit de pas.