Hoe plaats je een nieuwe videokaart

Ik heb nu een Nvidia Gforce 7300GS, maar die is een beetje oud aan het worden. Nu zit ik er aan te denken om een nieuwe te kopen: Nvidia Gforce 9800GT 512MB (€ 119,00 )

Vraag is alleen: kun je die zo makkelijk plaatsen? Is het een kwestie van "oude eruit, nieuwe erin pluggen", of komt er meer bij kijken?

En hoe kom je aan de drivers, als je de nieuwe videokaart nog niet geinstalleerd hebt kun je immers niet je scherm gebruiken?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Hardware

Het beste antwoord

Wat voor processor heb je? Het wisselen van een videokaart moet wel de moeite zijn namelijk: Als de processor de zogenaamde 'bottle-neck' is in je computer, dan kan je niet optimaal gebruik maken van een nieuwe videokaart.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

In principe plug je de nieuwe gewoon op de oude plek.

Maar je moet wel de bijgeleverde driver installeren en als je dat gedaan hebt is via internet updaten ook verstandig.

Overigens is het zowieso verstandig regelmatig al je drivers te updaten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In principe moet je de oude videodriver deïnstalleren, de computer uitzetten, de kaart eruithalen en de nieuwe erin prikken. De computer weer opstarten en de nieuwe driver bij nvidia downen en installeren.
Let wel op dat deze kaar een extra stroomconnector heeft. 6 pins dus die moet je wel op je voeding hebben zitten of een verloopje halen. En je voeding moet wel voldoen. Moet minimaal een goede 400 watt voeding zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Maar hoe kun je dan de nieuwe driver downloaden? Lijkt me dat hij het zonder driever niet doet, toch? En wat betreft die voeding...is dat niet standaard? De huidige kaart moet toch ook stroom krijgen? En hoe kom ik er eigenlijk achter hoeveel voeding ik heb? Ik vind 400Watt wel erg veel klinken eigenlijk...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Windows "ziet"de kaart zodat hij de basisfuncties doet maar om de kaart goed te laten werken moet je een driver installeren van nvidia. Die is te downloaden bij www.nvidia.nl
De huidige kaart krijgt zijn stroomvoorziening via het pci-slot waar de kaart ingestoken wordt maar een wat betere videokaart heeft wat meer voltjes nodig om goed zijn werk te kunnen doen daarom hebben ze een extra stroomaansluiting. Als je een highend kaart koop (de duurdere versies) heb je zelfs ook 2 stroomaansluitingen.
En een voeding van 400 watt is tegenwoordig al heel basic. Voor een beetje computer ga je al hoger in wattages. Als je de kast open schroeft staat het op de zijkant van je voeding hoeveel watt hij is.
ik ben van een oude ingebouwde videokaart overgestapt naar een gforce8600 en ik had hem ingeplugd en hij werkte meteen(zonder driver)want dan gebruikt hij de windows driver maar wil je hem echt gebruiken op optimaal moet je de drivers instaleren
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
En wat voor voeding heb jij d'r in hangen dan?