Wordt een harde schijf actief geremd na uitschakelen?

Na het uitschakelen van mijn computer (desktop) hoor ik hoe de harde schijf behoorlijk snel tot stilstand komt.

Tijdens gebruik zal de schijf juist met zo min mogelijk wrijving draaien: dat beperkt zowel het energieverbruik als de warmteproductie.

Dit doet vermoeden dat de harde schijf na het uitschakelen niet op de normale wrijving heel langzaamaan tot stilstand komt, maar actief wordt afgeremd.

Klopt dat?

Picture for question
Cryofiel
12 jaar geleden
in: Hardware
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik vermoed dat hij wordt afgeremd op de motor zelf.
Dus dat er even kortstondig een zeer laag toerental wordt ingesteld. En met een magnetisch gedreven motor remt hij dan af naar het ingestelde toerental zonder een fysieke rem te installeren. Je kunt het vergelijken met een auto. Even van de vijfde versnelling naar de derde en hop, vol op de 'rem'.

Het beste antwoord

De motor is zodanig gelagerd dat de wrijvingsweerstand bijna absoluut geminimaliseerd is.

Het kan bijna niet anders dat de schijf geremd wordt, anders zou de schijf nog heel lang doordraaien. Tijdens het stoppen worden de koppen nl. eerst al mechanisch van de schijven getild.

Dat afremmen gebeurt niet met een soort mechanische rem, want dat zou slijpstof geven wat funest zou zijn voor de schijf, daar de afstand tussen de koppen en de schijven slechts een heel dun luchtkussentje is.

De servomotor zal hoogstwaarschijnlijk zodanig schakelen (electronisch) dat er wat afremming plaatsvindt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een servomotor gebruik je toch niet om dingen op het een of andere toerental te houden? Meer om dingen in een bepaalde stand te zetten, maar dat doe je bij een harde schijf alleen bij de koppen, niet bij de schijf zelf, die blijft gewoon draaien.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vroegah.. hadden we nog platenspelers (ik nog steeds hoor trouwens). Die "Direct Drive" motor, waarbij het plateau het anker is, is b.v. een servomotor. Met een ander soort motor heb je veels te slechte controle.
Je moet een soort van tegenkoppeling hebben, zoals in het principe van een servomotor.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik lees anders net een stukje over motoren voor harde schijven, dat zouden borstelloze elektromotoren zijn, dus met de wikkelingen op de stators. Een platenspeler heb ik ook nog wel in huis, 2 zelfs als ik me niet vergis. Maar gebruiken is een ander verhaal. Waarom moet je die tegenkoppeling hebben?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
"all PC hard disks use servo-controlled DC spindle motors" zegt een andere pagina.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik denk ondertussen dat je 't met je antwoord bij 't rechte eind hebt :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Die tegenkoppeling heb je nodig om het toerental constant te houden. Een servomotor in een harddisk loopt met een digitale sturing, die met een kristal getimed is, echt exact op b.v. 5400 of 7200 tpm (toeren per minuut, rpm in het Engels). Elke spoel wordt bij de uiteraard borstelloze motor met een transistor aangestuurd. Door de plaatsing van de magneetjes gaat het anker draaien en wordt door de sturing strak in toom gehouden. Bij het uitzetten van de motor zullen naar mijn idee de spoeltjes een beetje stroom opwekken die met een weerstandje naar massa afvloeit, maar hoe het *precies* in elkaar steekt bij de huidige schijfmotortjes moet ik je onthouden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik dacht eerst nog dat 't misschien de koppen konden zijn, die op de schijf worden geplaatst, als de stroom wordt uitgeschakeld, maar dat gebeurt tegenwoordig ook niet meer. Bij oudere harde schijven zou dat de schijf wel (mede) afremmen, maar bij moderne schijven moet dat toch anders gebeuren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Klopt, bij oudere schijven werden de koppen naar een aangewezen locatie geparkeerd.
De MS-DOS gebruikers onder ons uit de goede ouwe tijd dat 20 MB al heel wat was op je thuiscomputer kennen nog wel het commando PARK, alvorens de computer kon worden uitgezet. Tegenwoordig worden de koppen door een mechanisme van de schijven gehaald, zodat beschadiging bij vallen en stoten geminimaliseerd is.
Dat is natuurlijk en ander verhaal bij een draaiende schijf. Recent heb ik dat helaas nog aan den lijve moeten ervaren dat een draaiende schijf nogal kwetsbaar is. Een rechtop staande externe schijf overleed te plekke na te zijn omgevallen... ;(
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, ik moest vroeger m'n hd ook zelf parken, dat herinner ik me nog wel.
Cryofiel
12 jaar geleden
Oei, ja, bij het vallen heb je niet alleen de grote G-krachten wanneer de vallende schijf door de bodem wordt afgeremd, maar ook de enorme gyroscopische krachten op de as van de schijf tijdens het vallen. Je kunt een externe schijf kapot krijgen zonder hem te laten vallen, puur door hem zo in je hand te draaien dat de stand van de draai-as van de schijf verandert.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat neem ik onmiddellijk van je aan. Ik had altijd wel een vermoeden dat dit niet goed was- nl. als ik mijn laptop iets te snel beweeg, zeg maar in de richting loodrecht op het toetsenbord, dan hoor ik de harddisk even een zoemend geluidje maken.
Cryofiel
12 jaar geleden
Klopt. Waarbij bewegen in de zin van translatie nog heel erg meevalt. Juist bewegen in de zin van rotatie is funest, tenzij je de laptop roteert om de draaiingsas van de harde schijf.

Andere antwoorden (3)

Nee. Hij geeft zelf weerstand waardoor hij sneller afremt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Cryofiel
12 jaar geleden
Eh - wat bedoel je? Geeft hij weerstand via de tegen-EMF? Of op een andere manier? Geeft hij die weerstand alleen bij het uitzetten, of is de weerstand altijd aanwezig?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Sorry had ik er even bij moeten vermelden. De weerstand is altijd aanwezig. Denk aan het draaiende gedeelte van waar je een cdtje innklikt (de oudere dan) die hebben ook weerstand
Cryofiel
12 jaar geleden
Huh? Ik klik nooit een CD-tje in mijn harde schijf... Als de weerstand altijd aanwezig is, moet tijdens gebruik de motor van de harde schijf dus continu de weerstand overwinnen. Dat moet een enorme wrijvingswarmte geven. Die voel ik toch echt niet.
Een HDD moet juist met volledige controle draaien. Wrijving heeft hier niet veel mee te maken. De schijven zelf zullen waarschijnlijk direct op een gevoelige stappenmotor draaien. Het is dan ook diezelfde motor die de schijf sneller als langzamer laat draaien.

Een vrij draaiende schijf is nutteloos en er kan niet gewacht worden totdat deze vanzelf is uitgedraaid.

het lezen van de binnenste rand heeft een andere snelheid nodig als voor het lezen van de buitenste rand. Net zoals bij een CD-ROM.
Voor de snelheid is een absolute controle mechanisme nodig.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
GD, een harde schijf heeft een totaal ander mechanisme als een CD-ROM. Bij een CD-ROM zijn de gegevens opgeslagen in een spoor, een spiraal, net als een LP. Maar bij een harde schijf, is dat niet zo. Daar zijn de gegevens opgeslagen in een soort taartpunten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verder hebben alleen oude harde schijfen en CD-spelers een stappenmotor. Modernere modellen hebben dat niet meer.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Servogestuurde motor wordt er waarschijnlijk bedoeld. Een stappenmotor bestuurd de koppenarm.
Een harde schijf remt gewoon af op de motor zelf.

Probeer maar eens een elektromotor te laten draaien, dat kost kracht. Kracht is afremming.

Zo'n schijf zelf weegt praktisch niks, dus de invloed daarvan op de draaiing is ook praktisch niks.

Je kunt er altijd een opendraaien als je nieuwsgierig bent :)