Hoe werkt het met geheugens in notebooks?

Ik heb al een tijdje de samsung netbook n110 en daar zit een hardeschijfcapaciteit op van 160 gb en een ram geheugen van 1024 mb. Nu vroeg ik me af hoeveel daar nou eigenlijk dus precies op kan.

Ik heb er nu de hele offcieset van microsoft opgezet zodat ik lekker met word en excel aan de slag kan gaan. Neemt dit veel ruimte in beslag? Kan ik gewoon mijn bestanden op de pc opslaan of is het beter op een usb-stick wat ik overgens heb van 8 gb.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Hardware

Het beste antwoord

Je kunt zelf bekijken hoeveel ruimte je over hebt. Via het startmenu ga je naar 'mijn computer' (of 'my computer'). Daar vind je o.a. een icoontje voor je vaste harde schijf (waarschijnlijk de C-schijf). Klik daar rechts op, kies 'eigenschappen (of 'properties') en je krijgt een mooi overzichtje van je totale ruimte, gebruikte ruimte, en beschikbare ruimte. Compleet met cirkeldiagram waarin gebruikte en vrije ruimte met verschillende kleuren staan aangegeven.

Overigens zul je hoogstwaarschijnlijk zien dat je amper bent begonnen met je harde schijf te vullen. Bedenk zelf: op een USB-stick van 8 MB kan je al heel veel bestanden kwijt, en dat is maar een druppel in vergelijking met de 160 MB op je harde schijf. Je USB-stick heb je dan ook alleen nodig als je bestanden gemakkelijk wilt meenemen voor gebruik op andere computers.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Ik heb een netbook van HP en heb ook een volledig office pakket draaien op dit systeem. Ik heb het pakket geinstalleerd op de harde schijf en dit werkt in mijn ogen het best. Het klopt inderdaad dat het pakket veel ruimte in beslag neemt, maar op een harde schijf van 160gb kun je genoeg info kwijt. Wellicht is het overigens wel verstandig om het interne geheugen uit te breiden met 1024mb, hierdoor draaien programma's als office net even iets beter.

Toegevoegd na 7 uur:
Zie hier voor een handleiding om jouw geheugen te upgraden naar 2gb (max.). Veel succes.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
En waar kan je die dingen kopen om je interne geheugen te vergroten? Want je heb wel gelijk, mijn word start best langzaam op vandaar dat ik dat even wilde weten. Is dit te verhelpen als ik mijn interne geheugen dus uitbereid?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb er destijds voor gekozen om het geheugen te upgraden bij de winkel waar ik de Netbook heb gekocht. Jij kunt gewoon naar winkels bellen als Mycom of Paradigit om te vragen of hun dit voor jou kunnen doen. Uiteraard kun je ook zelf gaan sleutelen. Voor mijn HP was dit eigenlijk ook een klusje van niks. Overigens is het geheugen nu een stuk minder duur dan normaal. Waarom download je geen informatie vanaf de site van Samsung? Je kunt ook de link gebruiken die ik in mijn bericht erbij heb gezet. Veel succes.
160 gB is ontzettend veel ruimte.
Ik heb in mijn fotocamera een geheugenkaartje zitten van 2 gB. Daarop passen ongeveer 1000 foto's van 6 megapixels.
Ik heb even in mijn documente gekeken. Bijvoorbeeld: Een word document van 33 pagina's is 66 kB groot. Bedenk dat 1 gB gelijk is aan 1024 MB en dat 1 Mb gelijk is aan 1024 kB.
Je hebt dus plek zat.
Wij gebruikten vroeger al word (of zelfs nog wordperfect) toen we nog niet eens van gigabytes gehoord hadden...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Op een CD past 700 MB (dat is ongeveer 0,7 GB) en op een dvd past 4,5 GB of 9 GB (ligt aan de dvd).

Je kunt 275 cd's kwijt op je harddisk. En dan moet de cd nog eens volledig gevuld zijn. Office is in totaal denk ik ongeveer 1 tot 2 GB. Je hebt dus nog zat vrije ruimte.