Schade aan het moederbord door stofzuigen van ventilatoren?

Ik moet nogal eens mijn PC schoonmaken (door het roken in de buurt van de PC). Dit doe ik dan met de stofzuiger en als ik dan de ventilatoren schoonzuig gaan deze uiteraard draaien. Is er dan gevaar dat, doordat de ventilatoren gaan draaien, deze in feite stroom opwekken en dat deze stroom dan naar het moederbord gaat? Kan dit schade opleveren? Of is een gemiddeld, modern moederbord hiertegen op een of andere manier beveiligd?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Hardware
1.9K

Het beste antwoord

Je zou met het schoonmaken een borsteltje op de stofzuiger mond kunnen zetten, dit voorkomt dat de ventilator gaat draaien, en je maakt nog grondiger schoon ook.

Beter is nog de ventilator van het koelblokje afhalen ( op de processor) en ook het koelblokje schoonmaken, hier kan ook stof in gaan zitten, en dat komt de koeling niet ten goede.

Mocht er al stroom opgewekt worden door het draaien tijdens het schoonmaken dan is dat niet noemenswaardig.. het is immers een elektro motor, geen generator...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik denk dat we het zo gaan doen in de toekomst. Toch ga ik eens meten hoeveel stroom zo'n ventilator kan opwekken op "volle toeren"
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee ik snap wel wat er bedoeld wordt. Door het borsteltje wordt de ventilator tegengehouden (als je de borstelhaartjes er tegenaan drukt). Ik heb al via internet een hulpstukje besteld wat volgens mij wel mooi zou werken met mijn stofzuiger.

Andere antwoorden (3)

Ik maak elke maand mijn apparatuur grondig schoon en pak dan met een spuitbusje met schone lucht de fan 's schoon. Altijd de stekker óók uit het stopcontact halen. Zolang U zich daaraan houdt,zou er weinig tot niks aan schade aan Uw pc kunnen,worden toegebracht en zeker het mobo niet.

Groet:Zoekertje
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Geen enkel gevaar dit is zo'n geringe stroom welke vervolgens op een poort komt welke als een soort relais fungeert en zolang deze geen stuurstroom ontvangt zal deze niet verder doorgaan het circuit in.

Maar kun je niet beter een koolstof filter gebruiken om de nicotine en stof uit te filteren voor het je computer in gaat?

De nicotine gaat zich in de PC of waarop dan ook afzetten en tenzij je het met professioneel schoonmaakmiddel reinigt blijft het daar zitten (ik heb in de lucht filtering gezeten van rookcabines tot lasdampafzuigingen).

Toegevoegd na 52 minuten:
Ik geef eerlijk toe dat er genoeg ander plaatsen zijn waardoor de nicotine binnen kan dringen, maar nicotine d.mv de stofzuiger krijg je er ook niet uit.

Een andere oplossing is een echte luchtreiniger aan te schaffen (dus geen mediamarkt gevalletje van € 20,oo maar 1 met een elektrostatisch filter. Op Marktplaats stond toevallig een Euromate dental 1200 deze werden gebruikt voor kwikdamp maar als u enkel het elektrostatische filter gebruikt in combinatie met het koolstoffilter (in dit geval een hard koolstoffilter welke u uit kunt weken en schoon spuiten met warm water).
Dan kunt u de ruimte van de rook en de nicotine ontdoen

http://link.marktplaats.nl/453071347
Nieuw prijs was zo'n 20 jaar geleden (hij is idd al wat ouder) fl.2700,oo (ongeveer € 1250,oo) en mijn oude luchtreiniger heb ik voor € 75,oo verkocht

http://link.marktplaats.nl/455415593
Een visionair wordt nog steeds geproduceerd dus deze is al een stuk jonger maar deze (visionair2) is vrijgroot en eigenlijk bedoeld voor montage plafonds of in systeemplafonds. Nieuw prijs ongeveer € 2500,oo

Lucom (Breda) is een bedrijf welke ook onderhoudscontracten aanbied voor dergelijke apparaten waardoor u niet steeds zelf uw elektrostaat moet reinigen en de filters (zo bent u ook gegarandeerd van een kwalitatief goed filter en gedegen service) .
http://www.lucom.nl/
Dealer van Euromate mede eigenaar van het merk (tevens dealer van plymovent) Euromate zelf heeft geen service dienst dit verzorgt Lucom dan ook door de hele benelux

Voormalig werkgever van me
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dan mag je wel een koolstoffilter om de gehele pc zetten. Zo'n ding heeft teveel openingen waardoor lucht wordt aangezogen om ze allemaal te filteren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
mooi idee inderdaad van die koolstof filters (mijn airco heeft er ook een), maar, afgezien van het feit dat ze nogal prijzig zijn en ik zon filter in 3 weken zo vol heb gerookt dat als ik hem uit zou kunnen wringen er 50 cc nicotine en teer uit zou halen, ik heb zo'n moderne "high tech" kast met inderdaad zoals hierboven heel erg veel openingen. Dat zal niet werken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zelfs een hele ouwe kast zuigt nog van allerlei kanten lucht aan. Gaat gewoon niet werken.
Zolang je stofzuiger op zijn zachtste stand staat en je je moederbord op GEEN enkel moment aanraakt (de stofzuiger of jijzelf) kan dit geen kwaad. Overigens zou ik het stof voor een groot deel weg proberen te halen met wattenstaafjes of een zachte tandenborstel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
wattenstaafjes en tandenborstels geprobeerd, maar ik werk 36 uur, en game/internet daarnaast ook nog eens zo'n 5 uur per dag. Met deze methode kom ik niet aan m'n dagelijkse portie PC verslaving :) Wel bedankt voor de suggestie nauurlijk!