Heeft een harde schijf koeling via geleiding nodig?

Mijn kapotte harde schijf is vervangen door een identiek exemplaar. Hoewel het hetzelfde model is (Seagate Barracuda 750 GB), maakt deze meer herrie bij het zoeken dan de vorige schijf.

Nu kan ik de harde schijf ophangen in rubber. Maar: hij zit nu vastgeschroefd in een soort metalen "rek" dat in de kast staat. Als ik de schijf nu ophang in rubber, kan de schijf dan zijn warmte nog steeds goed kwijt, of werkt het metalen "rek" als koelvin en moet er dus een goede warmtegeleiding zijn tussen rek en schijf?

Opmerking: Na vier uur normaal gebruik rapporteert de schijf een temperatuur van 39 °C.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Hardware
1.1K

Antwoorden (3)

Omdat rubber minder goed temperatuur geleidt dan metaal, zal de harde schijf de warmte langer vasthouden. Ik heb een paar keer gelezen dat met elke 10 graden temperatuurstijging de harde schijf ±2x minder lang mee gaat. Dus een schijf die gemiddeld op 50 graden draait zal 2x minder lang meegaan dan een schijf op 40 graden.

Mijn vier harddisks geven trouwens volgens mij wel een hogere temperatuur aan na 4 uur gebruik of in elk geval niet veel lager. (Ik heb geen rubberen ophanging.)

Als 't geluid lastig is, zou ik 't gewoon proberen. En dan goed de temperatuur in de gaten houden. Als de temperatuur meer dan 5 graden stijgt vergeleken met de situatie zonder rubberen ophanging, dan zou ik misschien overwegen 't rubberen ophanging ongedaan te maken.

Bij mij heb ik de PC bewust onder 't bureau staan, zodat ik 'm minder hoor. Verder had ik bij de leverancier van mijn PC benadrukt dat ik stille componenten wou. Samen met de juiste componentenkeuze en 't feit dat ie onder 't bureau staat, hoor ik de PC eigenlijk alleen nog maar als er een CDROM draait.

'T belangrijkste is natuurlijk dat er geen dataverlies optreedt door een schijfcrash. Dus heb ik mijn documenten op een schijf staan waarop verder geen enkele schijfactiviteit plaatsvindt (anders dan wanneer ik backups maak). De documenten op de dezelfde schijf plaatsen als 't besturingssysteem doe ik al vele jaren niet meer.
En natuurlijk regelmatig backups maken. Als je geen bestanden hebt met Aziatische karakters, kan je daarvoor bijv. SyncBack (www.2brightsparks.com) gebruiken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dank voor je tips. De vraag is dus: is de koeling door de luchtstroom van de centrale ventilator voldoende, of is de geleiding vanaf de zijkant van de HD naar het ophangrekje ook nodig? Mijn PC staat ook onder het bureau, en ik heb de leverancier ook gevraagd om stille componenten. Toch is deze schijf luider dan de vorige, hoewel het hetzelfde model is. Ik moet nog kijken of de reparateur de schijf nu anders heeft bevestigd dan de vorige. Vorige schijf is gecrasht door een firmwarebug. Ik maak eens per maand een byte-voor-byte-kopie op een externe schijf, die ik dan op kantoor bewaar. HD is geheel versleuteld, dus kopie ook, dus diefstal is "geen probleem". Die kopie heb ik teruggekopieerd naar de nieuwe HD, waarna mijn PC weer gewoon startte als vanouds, met alle programma's geïnstalleerd en wel. Maar goed, mijn vraag ging erom of de koeling middels geleiding langs de zijkanten van de HD noodzakelijk is.
AWM
14 jaar geleden
Het klopt gewoon helemaal niet wat je allemaal zegt over harddisks en temperatuur. Jammer.
http://www.madebo.eu/index.php?option=com_content&task=view&id=26&Itemid=26
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Interessant. Maar als ik 't goed lees, staat er toch dat de 'high end' range in de temperatuur wél nadelinge invloed heeft op de harddisks?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In je link staat trouwens: "Bij relatief hoge temperaturen (tussen 37C en 42C) is de statistische kans dat een harddisk defect raakt het kleinst." Ik snap die zin niet. Want ik heb nog nooit een harddisk onder de 36 graden zien draaien. Dus dan snap ik niet hoe temperaturen tussen de 37 en 42 'relatief hoog' genoemd kan worden.
Ik heb 't idee dat Google alleen harddisks in datacenters bekeken heeft. Die worden veel meer gekoeld dan een een HD in een PC thuis. Volgens mij is 37/42 juist middenmoot of zelfs aan de _relatieve_ koele kant voor thuis-PC's.
Dus, beste Antwoordman - ik ben nog niet overtuigd, hoor :).
AWM
14 jaar geleden
Het gaat hier om de omgevingstemperatuur.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mijn conclusie: houdt de temperatuur van 36 t/m 45 graden :). Met dank aan Antwoordman, deze link gevonden:
http://research.google.com/archive/disk_failures.pdf
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omgevingstemperatuur? Dat geloof ik niet. Geen enkel serverpark heeft de airco boven de 30 of 40 graden staan. Dus dat kunnen ze moeilijk meten, lijkt mij. Volgens mij moeten 't schijftemperaturen zijn - geen omgevingstemperaturen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er zit verschil tussen de omgevingstemperatuur van de server (laag), de omgevingstemperatuur van de harde schijf (middel), en de temperatuur van de harde schijf zelf (hoog).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Uit 't onderzoek: 'Although our data do not
allow us to conclude that there is no such correlation [tussen hogere temperaturen en meer uitval],
it provides strong evidence to suggest that other effects
may be more prominent in affecting disk drive reliability
in the context of a professionally managed data center
deployment.'
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
'If you have temperature spikes in the 50C range or higher, temperature is a major factor in HDD death.' Dat staat op: http://groups.google.com/group/comp.sys.ibm.pc.hardware.storage/browse_thread/thread/b16ec45661983e8e
Daar wordt ook 't Google-onderzoek besproken/meegenomen (zie de PDF-link) in de redenering. Spikes naar boven zijn dus schadelijk, als die bewering klopt. Spikes naar beneden heb je volgens mij niet - afkoelen duurt volgens mij altijd langer (c.q. 't gaat geleidelijker) dan dat iets snel heet kan worden.
Zo bijv. ook bij een auto: na 2 minuten rijden is 't koelwater al 80 graden ofzo. 'T duurt volgens mij langer voordat (na 't uitzetten van de auto) dat weer terug op buitentemperatuur is. Ik vermoed dat in verhouding vooral snelle, hoge temperatuurschommelingen schadelijk zijn. Bij spikes zet 't materiaal uit en daarna krimpt 't weer. Metaalmoeheid, denk ik dan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
39 is netjes. Bij mijn ouders ligt de ene schijf (Maxtor) rond de 60 graden, en de andere rond de 50.
Maar ja, Maxtor is wel vaker bagger...
Ik had vroeger een harddisk cooler, ik merkte er eigenlijk weinig van. De pc maakte alleen meer herrie.

Ik moet wel zeggen dat de harddisk na 14 jaar nog wel werkt, dus misschien zegt dat iets.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je kunt de temperatuur dus uitlezen. Dat is mooi.
Gewoon inhangen in dat rubber (je hebt er speciale rubbere ophangdempertjes voor) en kijken wat de temperatuur wordt.
Je mag niet boven de max. temp uitkomen die de fabrikant voorschrijft, met wat airflow lukt dat wel.
Vooralsnog lijkt het erop dat warmere schijven niet eerder kapot gaan, integendeel tot het volksgeloof.
Zie dit onderzoek van Google bij hun eigen servers over maar liefst 100.000 schijven. Als dat niet representatief is, weet ik het niet meer...
AWM
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Volgens mij is dat inderdaad _niet_ representatief. Want ik denk dat Google alleen zijn eigen disks geanalyseerd heeft - meestal SCSI-schijven, en meestal in gekoelde ruimtes (voor serverruimtes wordt vaak 18 graden gehanteerd - wat er uit de arico komt, dan).
Niet echt vergelijkbaar met thuis, dus.
AWM
14 jaar geleden
je kunt het onderzoek natuurlijk ook gaan lezen. Als je 'm iet kunt vinden wil ik 'm wel voor je opzoeken.
SCSI schijven verschillen alleen van SATA en IDE schijven wat betreft een stukje elektronika.
En meer en meer serverruimtes gaan richting 26 graden.
Omdat het ontzettend veel geld scheelt en het kan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Boven de 47 graden schijftemperatuur gaat 't 'hard' achteruit met de betrouwbaarheid, zie ik. Onder de 36 graden ook. Als 't tussen de 36 t/m 45 blijft, zit je goed. Let wel: dit zijn gemiddelden. Tijdens een drukke/langdure 3D-game kan 't wel eens verder oplopen. En wie kijkt tijdens 't gamen naar de temperatuur? Dat doe je bijna altijd onder 't rustige Windows. (Gamen maakt natuurlijk voordal de videokaart warm - maar niet alleen die, vermoed ik.)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ken een serverruimte waarin de airco kapot was. Dat heeft een week of 2 a 3 zo gedraaid. In die tijd gingen er 3 serveronderdelen stuk. Ik weet niet of dat toeval is geweest of niet. Ik denk 't eigenlijk niet. Ik kan me niet herinneren of daar een harddisk bij zat.
Enfin, 't was er tropisch warm als je de ruimte betrad (boven de 30 in elk geval).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik bedoelde boven de 46 graden.
AWM
14 jaar geleden
Het probleem met een hogere temperatuur in de serverruimte kunnen 'hotspots' in je kasten zijn. Plekken waar lokaal heel veel warmte wordt geproduceerd. Dat vraagt om extra aandacht kwa ventilatie, anders is het inderdaad onverantwoord.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Yep. Als je alle servercomponenten onder de 26 graden wilt houden, zal je de airco een stuk lager moeten zetten.