Wat voor type batterij zit er in mijn laptop en hoe kan ik zorgen dat deze niet lui wordt?

Ik weet dat de vraag al eens eerder is gesteld over niet lui worden maar iedereen zegt dus wat anders dus moet ik mijn batterij helemaal leeg laten lopen en dan helemaal vol of moet ik hem 1x helemaal vol laten lopen en dan aan het netstroom doen? Ik heb een dell studio 1558

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Hardware
1.5K

Het beste antwoord

Je zult weer evenveel tegenstrijdige antwoorden krijgen als op de vorige vragen over dit onderwerp. Mensen denken nog steeds dat accu's 'lui' kunnen worden, terwijl dat vroeger alleen met nikkel-cadmium accu's het geval was.
Hoe zit het dan wel?
Moderne lithium accu's worden niet lui. Ze takelen wel af na een paar honderd laad-ontlaad cycli.
Wat is niet goed?
- De accu heel lang in ontladen toestand laten.
- De accu heel vaak laden en ontladen. (verkort dus de levensduur)

Als je altijd op netstroom werkt, dan kun je het beste een accu vol laden en dan waterdicht verpakt in je koelkast (NIET DIEPRIES) leggen. Ze lopen namelijk spontaan leeg en dat doen ze bij 4-8 graden wat langzamer. Ook dan 1 X per maand opladen en weer koel opbergen.
escape
12 jaar geleden
escape
12 jaar geleden
Dat moet helemaal niet.Het vertraagt echter de spontane zelfontlading en verkleint daarmee het aantal oplaadcycli.
Als ik jou was zou ik je mond houden over zaken waar je geen verstand van hebt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is geen totale onzin, hoewel het meestal afgeraden wordt en niet echt praktisch is (lijkt mij) zit er toch een kern van waarheid in. http://batteryuniversity.com/learn/article/how_to_prolong_lithium_based_batteries
escape
12 jaar geleden
Nou dat artikeltje toont zeer zeker aan dat ik geen peop praat zoals Padvindertje altijd zo graag beweert.
Niet erg praktisch? Er zijn mensen die vrijwel altijd hun laptop thuis op stroom gebruiken. En als na twee jaar de accu defect is, dan is ie weinig meer waard. Dan is dit gewoon een goede oplossing.

Andere antwoorden (1)

Ik weet niet wat voor type accu deze laptop heeft, maar tegenwoordig worden eigenlijk alle laptops en GSM's van een Li-ion voorzien.
Dit type accu vertoont weinig tot geen geheugeneffect, hij zal dus niet zo gauw "lui" worden.
Wel is het zaak om de accu niet geheel te ontladen, maar de voeding elektronica in de laptop zorgt ervoor dat de stroom afgeschakeld wordt voordat te diepe ontlading optreedt.
Dezelfde schakeling zorgt er ook voor dat een accu nooit te vol geladen kan worden.
Het maakt allemaal dus niet zoveel uit wat je doet.
Alleen op de lange duur neemt de capaciteit van de accu af, hoe je hem behandeld maakt weinig verschil