kan je goud winnen uit oude computers?

ik heb wel eens gehoord dat er goud zit in een computer( printplaat) is dit het zelfde goud als sieraden, kun je dus rijk worden als je veel oude computers hebt?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Hardware
8.7K

Het beste antwoord

Dat kan. Het kost wel veel geld. Het percentage goud in printplaten ligt een stuk hoger dan gemiddeld in gouderts. Omdat goud in printplaten meestal aan de oppervlakte zit in vergulde aansluitingen etc, zou het goed kunnen worden gewonnen door het op te lossen in kwik.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
kwik ?
hmmz
bedankt ;)

Andere antwoorden (6)

Er zit inderdaad goud in de printplaten maar waarschijnlijk een heel klein beetje per computer.
je zult een flink smeltoven moeten hebben om dat er uit te filteren.
en waarschijnlijk een olietanker volume aan gemalen pc
om er een paar kilo uit te halen.
niet iets om in je achtertuintje te proberen.
capthavoc
12 jaar geleden
Ha, die Moonflowertje;

Wat is rijk en wat is veel. Inderdaad zitten er in oude computers (en dan moet je vooral aan grote mainframes en randapparatuur denken) nog wel wat gouden connectoren. Met het stijgen van de goudprijs zal het misschien interessant zijn zo'n ding te slopen, maar het kost veel tijd, veel moeite, je moet de apparaten inkopen, vervoeren, opslaan, slopen, het afval afvoeren en noem maar op. Bij een van mijn oude werkgevers mocht iemand een oud IBM-mainframe slopen en zelf de opbrengst houden. Hij had alle edelmetalen verwijderd, ook het koper en wat zilver en toch was het maar tientjeswerk. Dat is zo'n dertig jaar geleden. De goudprijs zal dan wel zijn gestegen, oude computers die de moeite van het slopen waard zijn vind je bijna niet meer (dat doen gespecialiseerde bedrijven) en het kost een hoop tijd en moeite.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Puur sec, ja het kan want. Er zit goud in (goud is goud) dus ja, als jij dat eruit weet te krijgen, zou je per printplaat een aantal microgram goud hebben. 100.000 printplaten en je hebt een kilo. Een kilo goud kost ongeveer 20.000 euro (even snel gezegd). Iedere printplaat zou je dus een aantal cent opleveren. In Bangladesh en China wordt het volgens mij wel gedaan, maar het is gevaarlijk, komen veel giftige stoffen bij vrij, bij het scheiden...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het goud uit computers word terug gewonnen evenals het koper wat op de printplaten zit.Het is niet alleen de terug winning van pc maar overal waar goud en koper in verbruikt word.Bij de printfabriek staan containers waar de restanten van het frezen van de printen in gaan daar zit ook goud op en koper en natuurlijk de afkeur.Er wordt
per maand zo'n 15 kuub afgevoerd.Het terugwinnen deed men 40 jaar geleden al op ons bedrijf en men zal dat blijven doen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Jazeker!
Afgelopen maand in Duitsland een uitgebreide rapportage gezien van een aantal mensen die hier hun werk van gemaakt hebben. Zij krijgen uit een deel van duitsland alle electronica afval en zuiveren hier de metalen uit. Een miljoenen bedrijf. Ze draaiden rond de 50 miljoen euro winst per jaar. Let wel: Er is heel veel voor nodig om dit goed op te zetten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat kan ja!

xx Cookje