Waarin verschilt een gaming laptop met een multimedia laptop?

Een gaming en een multimedia laptop verschillen toch niet heel veel? (veronderstellend dat met 'multimedia' het bekijken/luisteren/bewerken van muziek, foto's en films wordt bedoeld')

Ze moeten beide goede prestaties leveren. Ze zijn beide afhankelijk van een snelle processor, hebben allebei veel RAM geheugen nodig om alles te verwerken en een hoge grafische kaart nodig voor goede beeldkwaliteit prestaties.

Dat zijn de main specs van een computer. Dus waarin verschillen ze dan?

Toegevoegd na 29 minuten:
Additionele vraag: Ik wil een LAPTOP gaan kopen voor voornamelijk grafisch photo ontwerp/bewerking. Zo gedetailleerd mogelijk. Zal ik dan zoeken naar gaming of naar Multimedia laptops?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Hardware
5.1K

Het beste antwoord

Wat vaak wordt aangenomen is dat videoverwerking door de videokaart wordt afgehandeld, dat is eigenlijk pas sinds kort zo en wordt nog lang niet door alle spelers/codecs ondersteund. Tot nu toe kwam het kijken/bewerken van films op de rekening van de processor niet op de grafische kaart.

Kenmerken van een game computer zijn een zo zwaar mogelijke videokaart, veel geheugen, zware processor. In een multimediacomputer een zware processor een videokaart met decoderings mogelijkheden (tegenwoordig bijna allemaal) en vaak een rij multimediaknoppen, steeds vaker zie je ook dat er met HD-resoluties gewerkt wordt.

Toegevoegd na 1 minuut:
Maar je hebt geheel gelijk als je zegt dat wat een gamelaptop goed maakt ook een mmlaptop goed maakt. Een goede gamelaptop kan ook goed dienst doen om een 1080p fim af te spelen.

Toegevoegd na 2 uur:
Zoals hieronder ook al wordt gezegd ga voor een desktop als het mogelijk is:

+groot scherm
+keuze uit kleurechte schermen
+goedkoper/krachtiger
+los toetsenbord/scherm voor houding
+makkelijk uit te breiden, extra 2TB HDD inbouwen is
zo gepiept.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Voor gaming heb je een superzware laptop nodig, de spelen vragen enorm veel processortijd en grafisch rekenwerk en datadoorvoer. Multimedia is veel minder belastend, vraagt veel minder processortijd en grafisch rekenwerk. Vergelijk maar een snelle scooter met een trage fiets.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een multimedia laptop wordt in principe niet bedoeld voor het bewerken van films en foto's, maar voornamelijk voor het afkijken ervan wat een stuk lagere eisen stelt aan het systeem.

Maar bovenal zijn het marketing termen, en deze worden te pas en te onpas en volkomen door elkaar gebruikt.

Waarom wil je eigenlijk een laptop? Vaste computers zijn over het algemeen beter (in elk geval qua prijs/kwaliteit) dan laptops op het gebied van photo ontwerp. En ook een scherm wat groot genoeg is hiervoor is lastig bij een laptop.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Klopt, je moet een hele duidelijk reden hebben, zoals op locatie bij een klant wat in elkaar willen schetsen anders kan je beter, veel beter een desktop halen. Als je veel achter je pc zit is een goede houding veel makkelijker te realiseren achter een echt scherm/tobo dan achter een laptop.
Multimedia: alles surfen op het web/filmpje kijken/licht spelletje spelen/mailtje sturen/foto's bekijken

Gaming: allerzwaarste games allertijden spelen/full hd/groot/
belachelijk duur/beste high end hardware/alles high end

dat is het verschil

Toegevoegd na 59 seconden:
multimedia is ook goedkoper

gaming kost min. 1000 euro

een multimedia laptop is een 'gewone' laptop