Is 3D printing al iets wat mensen thuis doen of moet er voor naar een gespecialiseerd bedrijf?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Hardware

Antwoorden (5)

3d printen is nieuw en daardoor hardstikke duur.
Tot nu toe wordt het alleen door speciale bedrijven gedaan.
De printers zijn al wel te koop maar: groot en duur.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
je kan prima zelf een 3d printer thuis gebruiken.
voor ongeveer 800 euro heb je al een zelfbouw pakket.
je bent dan ongeveer 3 weekenden bezig met in elkaar zetten.

objecten kan je downloaden van bijv. www.thingiverse.com
maar je kan ze ook zelf ontwerpen in bijv. 'blender'.

de prints zijn altijd van hard plastic en in 1 kleur (verven kan wel prima).
de 'resolutie' is best aardig, maar niet heel fijn, dus hele kleine objectjes worden niet nauwkeurig uitgeprint.
verder kan het printen van simpele objecten totaal al
gauw een uurtje duren.
grotere objecten soms wel 6 uur ofzo.
maar het kan, en het is best leuk..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
hoi Strepenkat,

zoals alles in computerland is het zo duur als je het zelf maakt.
binnen HCC is een computerclubje dat Robotica heet.
binnen die roboticagroep zijn een aantal mensen met CNC aan de gang, daarvan zijn weer enkelen die zelf een 3D printer hebben gebouwd. ze printen voorwerpen en doen zo ervaring op op weg naar het bouwen van nog mooiere machines.
kom eens een keer kijken, de bijeenkomsten zijn maandelijks in Hooglanderveen.
ik weet niet of hier reclame gemaakt mag worden, daarom verder geen gegevens.

ja, je kan dus thuis 3D printen.

groeten, Dré Jansen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
http://www.fablab.nl/ <- dat is een erg populaire gemeenschap die zich bezig houd met het goedkoop ontwikkelen van 3d printers. Je kan bij hun op bezoek om gratis spullen uit te laten printen, of de onderdelen voor zo'n printer zelf kopen.

http://reprap.org/wiki/Main_Page <- daar heb je een website van een bekende 3d printer site
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het hangt er van af wat je wil 3D printen,hoeveel je print en wat je van je model verwacht: thuisprinters hebben het voordeel dat je onafhankelijk bent maar je bent dan ook echt aangewezen op jezelf.
Voordeel is dat je dan wel een leuke hobby hebt en je terecht trots mag zijn dat je alles zelf kan.

Een gespecialiseerd bedrijf geeft een ruimere keuze aan materialen, kan grotere modellen aanbieden, lossen de 3d print problemen voor je op, geven advies.
De kwaliteit van de modellen zijn ook beter aangezien ze met duurdere en meer nauwkeurig machines werken.
Nadeel is dat je meestal een week moet wachten op je model.

Waar ligt je focus ?
Op het designen van modellen die je in handen wil hebben of op het apparaat dat 3d print ?
Als je snel een model designed in SketchUp of bvb 3DTin en je dat kado wil geven : probeer eerst een bedrijf. De prijzen zijn democratisch geworden.
Wil je vooral een leuke hobby waarmee je nuttige modellen print, raad ik zeker zo een printer aan, want de 3Dprinters zijn ook redelijk betaalbaar geworden.