Waarom is een transformator aan een snoer van een laptop die spanning verlaagd nodig?

En waarom zijn het van die lomp grote dingen en hoe komen ze zo heet?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Hardware
1.5K

Het beste antwoord

Ik zal dat proberen uit te leggen, maar dat wordt wel een lang verhaal.
Computers, dus ook laptops, werken intern op een spanning van 12 en 5 volt gelijkspanning. je kunt daar dus niet zomaar een draad instoppen waar 230 volt wisselspanning opstaat, zoals die uit je muur komt.
Er moet dus een schakeling tussen komen die de spanning verlaagt en gelijkricht.
Die zou in principe in je laptop ingebouwd kunnen worden, maar dat zou heel veel nadelen hebben:
- je laptop wordt zwaarder
- je laptop wordt warmer, en hij wordt nu al zo warm
- je laptop wordt gevaarlijker, want bij een storing kan de 230 volt op onderdelen van de laptop kunnen komen te staan.
- als de schakeling kapot gaat moet je je laptop laten repareren

Daar is dus een extern apparaatje voor nodig.
Spanningsomzetting produceert per definitie warmte. Dat kastje wordt dus warm. Ze zijn niet lomp, door gebruik van slimme elektronische principes (HF-omvorming) zijn ze veel kleiner dan vroeger. Maar daarmee hebben ze een veel kleiner oppervlak waarmee ze hun warmte kunnen uitstralen naar de buitenwereld. Daarmee worden ze warmer dan grote voedingen. Mensen willen geen grote voedingen, want die passen niet in je laptoptas.
Een intern ventilatortje zou wonderen doen, maar dat willen mensen ook al niet. Ook dat maakt hem groter, maar ook lawaaiiger, hij gaat geluid produceren, er komt stof in en het ventilatortje kan kapot gaan.
Kortom: Een groot compromis. Omdat de gebruikers het zo willen.
escape
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Geweldig samengevat!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt voor dit duidelijke antwoord.(en bedankt voor de moeite!)

Andere antwoorden (2)

Computers werken over het algemeen op twaalf volt in plaats van de 230 die normaal uit je stopcontact komt.

Deze transformator zet dit voor je computer om. Maar tijdens dit proces gaat er ook energie verloren! Ongeveer 25% tot 15% van de stroom die je transformator gebruikt word omgezet in hitte.

En over het formaat.. Doorgaans: Hoe meer stroom je apparaat nodig heeft, hoe groter de transformator.

Je mobieltje vreet minder stroom dan een laptop, dus dan hoeft de transformator ook niet zo groot te zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een laptop heeft inderdaad een andere werkspanning dan uit het stopcontact komt. De ouderwetse transformator is zwaar en wordt ook nogal warm. Een nieuwere, geschakelde voeding is echter veel lichter en wordt ook niet erg warm. De meeste oudere laptops hebben ongeveer 90 Watt nodig, de kleinere nieuwere kunnen met een vermogen van 50 Watt toe.